Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
09/03/2017 / Barcelona

Catalina Sosa, directora de l'Organització del Comerç Just a Llatinoamèrica: ‘Cal donar valor cultural als productes’

En el Dia de la Dona, i en el marc de cicle de conferències magistrals Humanistes d’Amèrica, l’equatoriana Catalina Sosa, filòsofa i directora executiva de l'Oficina Regional per a Llatinoamèrica de l'Organització Mundial del Comerç Just (WFTO), ha realitzat la conferència Per què globalitzar el comerç just? en què ha reclamat que els productes incorporin un valor cultural.

Catalina Sosa, també directora de la Fundació Sinchi Sacha, que realitza una destacada aportació al desenvolupament sostenible de l'Equador, ha iniciat la seva intervenció recordant a Berta Cáceres, l’activista medioambiental assassinada ara fa un any a Honduras.

La presentació ha anat a càrrec de Valentí Farràs, director del CaixaFòrum, espai on s’ha realitzat la conferència, i Marta Nin, sots-directora de Casa Amèrica Catalunya.

Catalina Sosa va fundar Sinchi Sacha l’any 1991 per donar resposta a un dels principals problemes dels artesans a l’Equador: l’accés dels productes artesanals al mercat. L’estratègia innovadora va ser obrir botigues de comerç just al sud, i no pas al nord del país, per tal de començar a conscienciar des del lloc d’origen. Sosa ha explicat per exemple el treball de les dones quítxues de l’Amazones, que fan ceràmica i la pinten amb els seus propis cabells.

Contingut i valor cultural
Una de les estratègies de difusió del comerç just ha estat recuperar la iconografia antiga de l’Equador, per tal que l’artesania prengués contingut. Aquesta estratègia forma part de la lluita contra la globalització i de les còpies de l’art equatorià que “fan a la Xina”, que venen a un 20 per cent del preu que tenen a l’Equador.

“Cada producte ha de tenir una història al darrera, una idea, un valor, i cal comunicar-lo per generar interès”, ha dit Sosa. “Hem de donar un valor cultural al producte, les vendes han de tenir contingut”. Avui ja hi ha 5 organitzacions certificades de promoció de la sostenibilitat a l’Equador, entre les quals Sinchi Sacha.

Josep Maria Fericgla, escriptor i doctor en Antropologia, ha estat l’encarregat de moderar el debat amb Catalina Sosa. Fericgla ha subratllat que la xarxa de comerç just impulsada per Sosa, entre d’altres, ha aconseguit generar condicions de vida dignes per a centenars de famílies.

Fericgla ha lamentat el pes dels intermediaris en la comercialització de l’artesania –“que sense produïr res, marquen els preus”- i Sosa ha advertit que és necessària “transparència i confiança” perquè sovint els intermediaris són necessaris.