El certamen barceloní se suma a repensar alternatives culturals a la situació provocada pel coronavirus i trasllada la primera part de la seva programació a Filmin, de l’1 al 14 de juny. La Mostra Internacional de Films de Dones, que vindica des de fa 28 edicions el passat i el present del cinema fet per dones, comptarà amb una trentena d’activitats, d’entre les quals trobem una retrospectiva parcial a la directora colombiana Marta Rodríguez, centrada en la primera etapa de la seva carrera (1966-1990), així com la possibilitat de veure dos títols argentins i l'estrena d'un llargemtratge brasiler.
28a Mostra de Films de Dones (1-14 juny)
Revisionat i trobada virtual amb la cineasta Marta Rodríguez
Marta Rodríguez és la “Pionera del documental llatinoamericà” seleccionada en aquesta edició de la Mostra. La cineasta colombiana és una de les veus destacades del Nou Cinema Llatinoamericà, moviment en el que trobem pocs noms femenins, radicalment compromesa amb la denúncia de les violències i la transmissió dels relats de resistència indígena i camperola a Colòmbia. Els títols seleccionats recuperen per primera vegada a l’Estat espanyols les versions restaurades de Chircales (1971) i Nuestra voz de tierra, memòria y futuro (1981), considerada una de les cintes més rebels del cinema llatinoamericà de la segona meitat del segle XX. També es podran veure a Filmin els llargemtratges Campesinos (1973-1975) i Amor, mujeres y flores (1984-1989), així com el curtmetratge Nacer de nuevo (1986-1987).
La Mostra també oferirà l’oportunitat de trobar-se amb la Marta Rodríguez en una trobada virtual el dimarts 9 de juny, a les 19.00h, on conversarà amb Laia Manresa. Les dues documentalistes repassaran i analitzaran la importància del cinema de directora colombiana.
Més visions i missatges de cineastes llatinoamericanes
En la programació de la 28a Mostra Internacional de Films de Dones trobem altres títols procedents de llatinoamerica. Des d’Argentina, dues cintes que aposten per temes d’actualitat i completament necessaris a parlar. Niña mamá (2019), dirigida per Andrea Testa, sobre les dones que viuen de manera forçada la seva maternitat en l’adolescència, filmada en la intimitat de les consultes d’un hospital públic a Argentina. El 4 de juny Andrea Tesla es trobarà amb el públic de manera virtual a “Lluites feministes: translacions dels carrers al cinema”, en una conversa amb Rosa María Palencia, professora agregada de comunicació audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona, i Mireia Amat, de l’Associació de Drets Sexuals i Reproductius.
El curtmetratge Playback. Ensayo de una despedida Dir. Agustina Comedi (Argentina, 2019. 14’. VO) explica a través d’imatges d’arxiu la història de La Depi i dels seus amics i amigues, travestis i transformistes que a finals del 80 morien a causa de la sida. Depi és l’única supervivent i la cinta és una sort de carta de comiat i manifest a l’amistat en moments difícils.
Filmin serà la seu de l’estrena estatal de la brasilera Meu nome é Bagdá, dirigida per Caru Alves de Souza, pel·lícula que parla sobre llibertat i solidaritat. A través de Bagdá, una noia skater, cabells curts, de forta personalitat, emancipada, la directora la directora parla sobre llibertat, solidaritat i resistència, sense defugir qüestions com la violència, el sexisme o la lgtbifòbia.
- Dia / Hora:
- 14/06/2020, 20:00 H
- Lloc:
- Barcelona