Representants de les comunitats indígenes colombianes dels Muisca (Sabana de Bogotà); Iku-Arhuako (Sierra Nevada de Santa Martha); Kamsà (Putumayo) i Huitoto (Amazones) han reivindicat la seva cultura en un acte celebrat a Casa Amèrica Catalunya i organitzat per la Fundació Pagesos Solidaris en el marc del cicle de conferències “Projecte llum: l'essència del pensament indígena colombià”. “Els nostres pobles viuen en la més absoluta de les incerteses. El Govern d'Álvaro Uribe vol apropiar-se de les nostres terres”, ha denunciat Hugo Jamioy, escriptor i poeta de la comunitat kamsà. (A la imatge, Arturo Rodríguez, de la comunitat huitoto)
Batec indígena a Casa Amèrica Catalunya
Representants de les comunitats indígenes colombianes dels Muisca (Sabana de Bogotà); Iku-Arhuako (Sierra Nevada de Santa Martha); Kamsà (Putumayo) i Huitoto (Amazones) han reivindicat la seva cultura en un acte celebrat a Casa Amèrica Catalunya i organitzat per la Fundació Pagesos Solidaris en el marc del cicle de conferències “Projecte llum: l'essència del pensament indígena colombià”. “Els nostres pobles viuen en la més absoluta de les incerteses. El Govern d'Álvaro Uribe vol apropiar-se de les nostres terres”, ha denunciat Hugo Jamioy, escriptor i poeta de la comunitat kamsà. (A la imatge, Arturo Rodríguez, de la comunitat huitoto)En les seves intervencions, els representants de les comunitats indígenes han explicitat l'extrema importància que per a la seva visió del món i de la vida té la terra. “Totes les cultures de Colòmbia tenen el seu espai sagrat, on estan els esperits dels nostres avantpassats que ens van ensenyar les nostres pràctiques”, ha explicat Camio Jamioy, dels kamsà. “Hem oblidat i maltractat la terra barallant-nos entre nosaltres. La civilització actual és com un vehicle boig que ha perdut el control”, ha afegit Carlos Mamanche, Governador Major de Sesquilé, de la comunitat muisca.Tots els portaveus indígenes han interpretat cançons tradicionals de les seves comunitats i han subratllat que la seva presència a Barcelona té com a objectiu “compartir alegria i sentiments. Com a germans, encara que no ens coneguem i malgrat la distància”, en paraules de Mario Gilberto Izquierdo, mestre de la comunitat iku-arhuako.“L'alegria, saludar, compartir la paraula... té molt sentit per a nosaltres ja que ens dota de paciència i humilitat. No tinguin por dels indígenes: som els seus germans”, ha conclòs Arturo Rodríguez, taita i avi “sabedor” de la comunitat huitoto.