Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
02/04/2008 / Barcelona

Diseñoiberoamericano.com neix com a projecte de gestió del coneixement entre Llatinoamèrica, Espanya i Portugal

Casa Amèrica Catalunya va acollir la presentació del projecte de gestió del coneixement al voltant al disseny, materialitzat en la pàgina web interactiva: www.disenoiberoamericano.com. L'acte va anar a càrrec del seu director, el dissenyador colombià Henry Naranjo, qui després va donar pas a una taula rodona conformada per especialistes del disseny d'àmplia trajectòria acadèmica i professional. Entre ells, els dissenyadors argentins Norberto Chaves i Ricardo Rousselot i el dissenyador català Joan Costa. Tots ells amb experiència a Espanya, Iberoamèrica i altres països del món.

Aquest projecte -subratlla el seu director, Henry Naranjo- té la finalitat de fomentar l'intercanvi d'idees i experiències entre professionals, acadèmics i estudiants de disseny d'Iberoamèrica: “Existeixen moltes webs dedicades a la part tècnic-instrumental del disseny, però no existeixen llocs en els quals es parli dels processos per a la creació del projecte, com ara la conceptualització i el desenvolupament del mateix. Hi ha molts dissenyadors fent coses, però no existeix un espai dedicat a la reflexió sobre com s'arriba a la concreció d'un projecte”.Per a Naranjo aquest projecte pretén servir d'espai per a la investigació i la participació interactiva d'idees de dissenyadors que treballin en el sector o en les universitats, així com per a les persones interessades en aquesta matèria. “Plantegem des d'un principi una participació multidisciplinària; no volem limitar-nos només al disseny gràfic, sinó també a l'industrial i inclusivament al de la moda”.Per aquesta raó, dins de la pàgina web es promouen espais de debat, així com de participació, mitjançant un colaboratorio, un lloc –segons Naranjo- per a la col·laboració col·lectiva per part dels usuaris de la pàgina web, mitjançant la creació de continguts al voltant al disseny.Durant la taula rodona els tres participants van coincidir a destacar el gran potencial que té Iberoamèrica en matèria de disseny. No obstant això, Joan Costa pensa que “el problema és que els dissenyadors iberoamericans no s'adonen del que valen, de la qualitat que tenen. Estan bloquejats pels prejudicis sobre el subdesenvolupament i un complex d'inferioritat que haurien de vèncer. És com si se sentissin menys en relació als procedents d’Europa o Estats Units. Hi ha una infravalorització molt gran. Aquesta qüestió encara s’ha de resoldre”.Al voltant del tema de com la globalització ha influït en el disseny, Naranjo va dir que el que té de positiu el fenomen és que Internet ha democratitzat el disseny. Hi ha un major fluxe de temes i coneixements en general. El disseny s'ha fet accessible a tots els públics. La part negativa potser és que es viu una notable homogenització dictada per les tendències o les modes.“No es pot imposar un model de disseny europeu en un poble del sud de Xile on l'economia que es genera prové de l’artesania. Els usuaris no ho entendrien. Algunes multinacionals ho van intentar fer però van fracassar. És important saber a quin públic t'estàs dirigint”, va ressaltar Norberto Chaves.