Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
01/07/2010 / Barcelona

El cicle “Entre choros i quinquis” arriba al seu cim amb un debat d’anàlisi sobre aquest fenomen transnacional

La programació cinematogràfica que aquesta setmana Casa Amèrica Catalunya ha dedicat a la revisió dels millors títols del gènere dedicat a la delinqüència creat a Espanya i a alguns països de Llatinoamèrica a finals dels 70, atansa avui, dijous, 1 de juliol, el seu cim. A dos quarts de vuit, a l’auditori de la nostra seu (c/ Còrsega 299, entresòl) tres experts en la matèria com Mery Cuesta, Andrea Cuesta i l’actor Bernard Seray desvetllaran les claus d’aquest subgènere arrasador en taquilla i que marcà època per a certs sectors socials.

En dies anteriors, els cinèfils interessats han pogut veure el bo i millor en la filmografia del cineasta veneçolà Clemente de la Cerda, autor de Soy un delincuente (1978), film que va  batre records de taquilla al seu país superant qualsevol producció dels Estats Units contemporània – inclosa el Tiburón d’Steven Spielberg-, el documental d’Andrea López Los olvidados de Clemente centrat en resumir les seves 14 obres de cinema delinqüent o Reincidente, també coneguda com Soy un delincuente II. Per demà, divendres, 2 de juliol, a dos quarts de vuit del vespre i com és habitual amb entrada de franc, està prevista la projecció de la pel·lícula mexicana de Gilberto Gascón, Perro Callejero (1980), considerada ja de manera unànime per la crítica centreamericana com un clàssic d’aquell país i clarament inspirada pel Perros Callejeros (1977), creada pel pioner espanyol José Antonio de la Loma. Espanya exportà aquest cinema que, de bon començament, els puristes del setè art van voler ignorar. Era sèrie B. Baix pressupost, sí, però autèntic, proper a la realitat, fresc i diferent. I traspassà fàcilment fronteres i oceans per ser fruit d’uns problemes similars, per mostrar en pantalla violència i marginalitat semblant, la dels quinquis espanyols i la dels choros d’alguns països de l’Amèrica Llatina. Mery Cuesta va ser la comissaria de l’exposició Quinquis dels 80. Cinema, premsa i carrer. Andrea López és realitzadora veneçolana,  estudiosa del cinema de Clemente de la Cerda i que ens ha acompanyat amb els seus comentaris i coneixement en el decurs del cicle. I, per últim, Bernard Seray és actor que va protagonitzar algunes pel·lícules d’aquesta temàtica i fins i tot es va posar a la pell d’El Vaquilla, delinqüent espanyol prou famós durant aquesta època, a Perros Callejeros II.