Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
16/09/2008 / Barcelona

Gabriel Alejo Jacovkis, dramaturg i integrant de Teatre per la Identitat: “L'art sempre és compromès, ja sigui per acció o per omissió”

La penúltima sessió del cicle de teatre iberoamericà organitzat per Casa Amèrica Catalunya, "Del Text a la Sala", s'ha dedicat a la reflexió sobre l'art compromès a càrrec de Gabriel Jacovkis, dramaturg i integrant de Teatre per la Identitat. Aquest és un cicle d'obres promogut per Abuelas de Plaza de Mayo que se celebra des de l'any 2000 a l'Argentina, i des del 2006 a Barcelona. Teatre per la Identitat treballa amb l'objectiu de sensibilitzar al públic respecte al "robatori de nadons" perpetrat durant l'última dictadura militar a l'argentina (1976-1983), però també per captar i localitzar possibles casos de "bebès" robats, criats en molts casos pels mateixos assassins dels seus pares naturals, "bebès" que ara tenen entre 25 i 32 anys. Després de la intervenció de Gabriel Jacovkis, diversos actors de l'Institut del Teatre de Barcelona i de l'Escola d'Estudis Escèncis El Timbal han ofert una lectura dramatitzada de "Ya soy", obra del propi Jacovkis que tracta sobre l'experiència del "segrest d'identitat", temàtica comuna a totes les obres del cicle de Teatre per la Identitat.

Jacovkis ha explicat que, segons càlculs aproximats, serien uns 500 els casos de "nadons robats" als centres clandestins de detenció i tortura instaurats pel govern de la Junta Militar a l'Argentina, entre 1976 i 1983, entre els quals destaca la Escuela de Mecánica de la Armada (ESMA). D'aquests 500 casos, ja són 95 els "néts i nétes trobats" gràcies a la tasca de les Abuelas de Plaza de Mayo, l’objectiu principal de les quals és la localització i recuperació dels seus familiars desapareguts."Teatre per la Identitat és un exemple d'art compromès, però no ‘compromès' a seques", ha matisat Jacovkis. En la seva opinió, "tot art és compromès", ja sigui "per acció o per omissió": "Teatre per la Identitat es compromet amb els drets humans, i qui diu que no es compromet amb res, també mostra el seu compromís amb certes idees", ha denunciat. Així, segons Jacovkis, "Gabriel García Márquez era un escriptor compromès, així com Jorge Luis Borges també era un escriptor compromès", en aquest cas per omissió.Com a membre de la Plataforma Argentina contra la Impunitat i del Teatre per la Identitat, Jacovkis ha admès que el suport institucional a aquest projecte "és bastant fluix", tenint com únics patrocinadors l'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat i Casa Amèrica Catalunya, que ofereix el seu suport des del començament d’aquesta iniciativa.El dramaturg ha lamentat especialment el cas d’una institució de defensa dels drets de la dona que es va negar a col·laborar, al·legant que no es tractava d'un problema de gènere. "No hi ha hagut cap atemptat de gènere en la història de la humanitat comparable a aquest", ha afirmat, rotund, Jacovkis: "detenir, torturar, violar i mantenir amb vida en condicions infrahumanes a una dona embarassada fins a l’hora del part, per a continuació quedar-se amb el nadó com a botí de guerra i desfer-se de la mare llançant-la al Río de la Plata, viva o morta". No obstant això, Jacovkis també ha destacat el "compromís" i suport que reben d'algunes sales de teatre, que cedeixen el seu espai per a l'exhibició d'obres de Teatre per la Identitat. La sessió ha finalitzat amb la lectura dramatitzada de l'obra "Ya soy", del propi Gabriel Jacovkis. El cicle "Del Text a la Sala" finalitza divendres, 3 d'octubre, amb la presentació del Festival ULLS de Teatre Iberoamericà, que aquest any celebra la seva segona edició, i amb la lectura dramatitzada de "El olor de la cebolla", de l'argentina Yanina Marini.Enllaços d’interès:www.teatroxlaidentidad.netwww.abuelas.org.ar