Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
03/11/2008 / Barcelona

Juan Ferrer, director de la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Lleida: “El problema de fer cinema a l’Amèrica Llatina és el pressupost; el que mai no hi falta és el talent”

Després de l'exhibició, durant tota la setmana passada, de diversos treballs participants al 6è Festival del Cinema Pobre d'Humberto Solás de Gibara (Cuba), Casa Amèrica Catalunya acull en aquesta ocasió una selecció dels films projectats durant l'última Mostra de Cinema Llatinoamericà de Lleida, la 14a edició de la qual es va celebrar el passat mes d'abril. Juan Ferrer, director de la Mostra, i l'actor Jordi Dauder, adjunt a la direcció d'aquest certamen, han presentat aquesta selecció que inicia amb la pel·lícula mexicana “El búfalo de la noche” (2007), dirigida per Jorge Aldana i produïda per Guillermo Arriaga, guionista de títols com ara “Amores perros” o “Babel”. La Mostra de Cinema Llatinoamericà de Lleida serà present a Casa Amèrica Catalunya els dies 10 de novembre, 1 i 15 de desembre amb els següents títols, respectivament: “Lágrimas de Wayronco”, de Jorge Meyer; “El baño del Papa”, opera prima de l'uruguaià Enrique Fernández, i “El brindis”, una coproducció xileno-mexicana dirigida per Shai Agosin.

Juan Ferrer ha presentat les diferents pel·lícules seleccionades per a la seva exhibició a Barcelona, destacant en el cas de “El búfalo de la noche” que es tracta d'una pel·lícula “dura, sense concessions i molt directa”. El film explica la història d'un jove que es suïcida a causa de l'esquizofrènia que pateix i com, després de mort, continua tenint presència en el món dels vius. Ferrer també ha fet especial esment del cinema uruguaià, un país “de cinematografia tradicionalment escassa, però que ha collit grans èxits els últims anys i que ara competeix a aquest nivell amb països com Mèxic, l’Argentina o el Brasil, que durant anys han mantingut dempeus el cinema llatinoamericà”, ha afirmat.  La pel·lícula uruguaiana “El baño del Papa” (2005), que es projectarà el pròxim 1 de desembre a les 19:30h a Casa Amèrica Catalunya, va obtenir el Premi a la Millor Opera Prima en el marc de l'última edició de la Mostra. Enrique Fernández, el seu director, va ser nominat a l'Oscar a la Millor Fotografia pel seu treball a la producció brasilera “Ciutat de Déu” (Cidade de Deus, de Fernando Meirelles i Kátia Lund). “El problema de fer cinema a l’Amèrica Llatina és el pressupost; el que mai no hi falta és el talent –quan aconsegueixen els mitjans– de fer bones pel·lícules”, ha afegit Juan Ferrer, que dirigeix la Mostra des de la seva primera edició. Jordi Dauder, per la seva banda, ha destacat el caràcter “militant” de la Mostra i l'èmfasi en el “protagonisme cultural” que impera en la programació i en el tracte als convidats, que per als organitzadors és “molt més important que el glamur o el fer negocis”. “Volem que se sentin com a casa”, ha afirmat, i ha donat fe que ho aconsegueixen “sent poca gent, sense diners, però amb passió i amb treball”.  El proper dilluns, 10 de novembre, a les 19:30h, es projecta la pel·lícula espanyola “Lágrimas de Wayronco”, de Jorge Meyer, Premi Karma al Millor Documental a Lleida 2008. El film ressegueix el rastre del conflicte armat intern que ha patit Perú en les dues últimes dècades. Una classe política corrupta, unes forces armades impunes i una guerrilla sanguinària conformen el marc en el qual es desenvolupa el documental que permet escoltar, sobretot, a les víctimes de la barbàrie.