Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
17/06/2008 / Barcelona

Ricardo Szwarcer, director del Festival Grec de teatre de Barcelona: “Argentina i Espanya comparteixen estructures burocràtiques que dificulten la producció teatral”

En la tercera sessió del cicle sobre teatre iberoamericà “Del text a la sala”, el gestor teatral argentí i actual director del Festival Grec de Barcelona, Ricardo Szwarcer, ha exposat a Casa Amèrica Catalunya les línies fonamentals del seu projecte per reconduir i consolidar aquest esdeveniment cultural que aquest any arriba a la seva 32a edició. “El meu objectiu prioritari és aconseguir la connexió amb el públic”, ha assegurat Szwarcer, qui fins a l'any 2010 posarà al servei de l’emblemàtic festival la seva experiència com a director del Teatro Colón de Buenos Aires, director artístic de l'Òpera de Lille (França) i productor executiu de grans posades en escena com l'òpera “Lady Macbeth de Mzensk”, dirigida pel violoncel·lista Mstislav Rostropóvitx. A continuació, sota la direcció de Ginnette Muñoz-Rocha, estudiants de l'Institut del Teatre de Barcelona i de l'Escola d'Estudis Escènics El Timbal han realitzat una lectura dramatitzada de l'obra “Nunca estuviste tan adorable”, del també argentí Javier Daulte, que forma part de la programació del Grec 08.

La seva àmplia carrera com a gestor d'esdeveniments teatrals desenvolupada a l'Argentina, França i Espanya, situa a Szwarcer en una posició privilegiada per oferir una comparativa entre les formes de gestió d'espectacles a Llatinoamèrica i Europa, fins i tot reconeixent que en els 18 mesos que porta instal·lat a Barcelona “encara queda molt per aprendre sobre el teatre català.” “Barcelona és diferent. La percepció de la cultura i de les formes de gestió està més relacionada amb França que amb Madrid”, ha assenyalat el director, qui ha respectat l'esperit d'origen del festival, “nascut d'un moviment social espontani i especialment compromès amb la producció local.” En aquest sentit, el programador ha inclòs 31 espectacles amb participació catalana entre els 57 esdeveniments que conformen el festival.  Malgrat reconèixer l'especificitat de Barcelona en el marc espanyol, Szwarcer ha comparat en línies generals el panorama de la producció teatral a l'Argentina i a Espanya, dos països que “comparteixen estructures burocràtiques no favorables al desenvolupament de les arts: és el funcionariat de la desconfiança”, ha assegurat, per afegir que “el que compta és la voluntat de treball, així que sempre ens espavilem amb o sense ajuda pública.” Precisament el caràcter públic del festival situa al seu director en el punt de mira de certes polèmiques polítiques i mediàtiques, com són la representativitat de la cultura catalana en la programació de l'esdeveniment o les dificultats per a la seva internacionalització –un dels propòsits anunciats per Szwarcer al prendre el comandament del Grec.  Contrari a la utilització política del tema lingüístic, que suscita un gran debat a la societat catalana, el director ha declarat: “La cultura catalana està representada en un 50% al festival. Crec que és un percentatge correcte i digne. Dubto molt que la cultura escocesa estigui tan ben representada al Festival d'Edimburg”, un dels més importants d'Europa i del món.  La pròxima sessió del cicle se celebrarà el dimecres 2 de juliol, a les 19:30h, i comptarà amb la presència de Montse Forcadas, del “Forn de teatre Pa'tothom”, que pronunciarà la conferència “El teatre com a instrument d'intervenció social”. A continuació, els estudiants de l'Institut del Teatre de Barcelona i de l'Escola d'Estudis Escènics El Timbal faran una lectura dramatitzada de fragments de l'obra “Cuerpo en coma”, de la dramaturga veneçolana Tays Sampablo, dirigits per Ginnette Muñoz-Rocha.