Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
19/04/2012 / Barcelona

Rodrigo Rosa mostra l'esplendor de la il·lustració al Brasil

Casa Amèrica Catalunya ha celebrat la segona sessió de les Jornades Il·lustrAmèrica, dedicada a la situació actual de la il·lustració al Brasil, amb el brasiler Rodrigo Rosa, com a representant de la important Sociedade dos ilustradores do Brasil (SIB).

Rodrigo Rosa ha explicat que l’any 2001 va néixer la fundació SIB (www.sib.org.br), que actualment compta amb 300 membres d’arreu del Brasil i que té la seu a Sao Paolo, on hi ha el 80 per cent del mercat editorial del país. És l’entitat que promou i difón la tasca dels il·lustradors.

Rosa, natural de Porto Alegre, ha dit que en els darrers anys ha crescut molt el mercat del llibre infantil i juvenil il·lustrat, i també del còmic, i que això ha estat gràcies a la política governamental de comprar llibres a les editorials per destinar-los a les biblioteques.

“Un llibre ven entre 3.000 i 4.000 copies de mitjana al Brasil”, però els editors saben que si el compra el govern de Brasilia, seran 15.000 còpies més. “Això ha donat un gran impuls a la il·lustració”, ha celebrat Rodrigo Rosa, apuntant que també és cert que això ha provocat la tendència actual a publicar allò que és més susceptible de ser adquirit per l’administració.

Rosa ha mostrat els treballs d’alguns dels membres més destacats de la SIB, com per exemple Benicio, que té un estil “clàssic i realista”, i ha fet molts anuncis publicitaris sobretot en l’àmbit del cinema. “És un mestre i un referent”, ha dit.

Alê Abreu treballa en canvi per editorials brasileres, sobretot, i la seva tasca es caracteritza per la “constant innovació”. Ha fet llibres tan famosos com Viri Viravento, i va fer el primer cartell d’Ilustra Brasil.

Lúcia Hiratsuka, d’ascendència japonesa, ha fet molt per divulgar la cultura del Japó al Brasil. Les seves aquarel·les es caracteritzen per una enorme senzillesa i originalitat.

Maurício Negro, en canvi, es de Sao Paolo i ha il·lustrat més d’un centenar de llibres, utilitza diferents tècniques d’il·lustració i ha treballat molt per a la “difusió de la cultura indígena del Brasil”.

Daniel Bueno fa sobretot còmics, i és “l’únic llatinoamericà que ha participat enguany a l’Ilustra Arte de Portugal”.

Fábio Zimbres és, segons Rodrigo Rosa, “una llegenda”, un home que “sap de tot i que està en contacte permanent amb la gent”. Diuen d’ell que té un dibuix “primitiu” però per a Rosa bàsicament és un "dibuixant que experimenta".

Walter Vasconcelos és de Rio de Janeiro i treballa per a grans diaris del Brasil com O Globo, és molt conegut pels seus collages, els seus “dibuixos nets, creatius”.

Jean-Claude Alphen és un franco-brasiler nascut a Rio de Janeiro, molt “proper al cartoon, a l’humor” i ha realitzat molts llibres infantils. Utilitza molt la tècnica del “pastel olioso”, segons ha explicat Rodrigo Rosa mentre en mostrava alguns exemples a través del projector instal·lat a l’auditori de Casa Amèrica Catalunya.

Chris Eich, companya de Jean-Claude Alphen, és una gran experta en l’aquarel·la, i ha il·lustrat moltíssims llibres de grans autors de literatura infantil.

Samuel Casal treballa només en digital, i està especialitzat en temes relacionats amb el terror i el heavy metal.

A les 20:00 hores ha tingut lloc una altra sessió, Narrar amb imatges: novel·la gràfica i animació, que ha comptat amb la participació de Jorge González, autor de la novel·la gràfica Dear Patagonia (Premi Fnac-Sins entido 2011), i el veneçolà Ramón París, autor del llibre il·lustrat Un abuelo, si, elaborat amb animació stop motion.