Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
11/01/2008 / Barcelona

Uli Stelzner, director del documental “Asalto al sueño”: “El 80% dels migrants que arriben a Mèxic no passen de Chiapas o Oaxaca; el setge policial és fortíssim”

Amb l'auditori al complet, s'ha projectat a Casa Amèrica Catalunya “Asalto al sueño” (2006), de Uli Stelzner, un documental filmat amb una petita càmera digital que mostra l'epopeia de la migració centreamericana cap a Estats Units al seu pas per la frontera sud de Mèxic. Durant el 2007, la pel·lícula ha estat exhibida en els principals festivals de cinema internacionals, com el Documenta (Madrid) o el Festival de Cinema Contemporani – FICCO (Mèxic). “Si la gent no pot arribar al cinema, cal portar el cinema a la gent”. Amb aquesta filosofia, Stelzner, fundador del grup de mitjans audiovisuals ISKA amb seu a Berlín i Guatemala, va organitzar la gira de Cinema Migrant per exhibir el seu treball a Nicaragua, El Salvador, Hondures, Guatemala i Mèxic, on no sempre ha estat ben rebut per les autoritats.

Des de 1994, amb la integració de Mèxic al bloc econòmic nord-americà (NAFTA), i sobretot a partir de 2001, amb la militarització de la zona fronterera i el desplegament d'un extensiu sistema de control de la migració (“Pla Sud”), el pas per aquesta zona és més temut que la mateixa frontera nord-americana. Des de Tapachula, a l'estat mexicà de Chiapas, on hi ha un dels centres de deportació de migrants, Uli Stelzner ha registrat el dia a dia dels milers de persones que des d'Hondures, El Salvador, Nicaragua o Guatemala intenten “assaltar el somni nord-americà” via Mèxic, en les més dures condicions i superant situacions de violència i de corrupció policial, arriscant les seves vides per l'esperança d'un futur millor. En paraules d'un dels protagonistes del reportatge, “si tingués de què viure, jo no hauria vingut.” Segons Stelzner, “la clau de la intimitat que reflecteix la pel·lícula” és el seu propi format i la forma com va ser filmada. Amb la seva petita càmera digital, Stelzner es va exposar a les mateixes condicions i situacions que la resta de migrants en el seu viatge forçós cap al Nord. La difusió de la pel·lícula ha permès posar l'enfocament de la diàspora migratòria centreamericana més al sud, no només a la frontera amb Estats Units. “La pel·lícula t'acosta a un nivell molt humà als migrants”, ha declarat el seu realitzador, “per això pot enriquir a qualsevol públic”. L'acte ha estat organitzat al costat de l'Associació Crear-te, una entitat de cooperació cultural entre Catalunya i Guatemala, que amb “Asalto al sueño” inicia un cicle de cinema i de reflexió sobre la realitat guatemalenca que s'estendrà durant el 2008.