La parella de cineastes formada per l'argentina Silvina Schnicer i el català Ulises Porra signen l'autoria de la pel·lícula Carajita, la projecció de la qual va inaugurar amb enorme èxit de públic la segona edició del LATcinema Fest. Ulises Porra va assistir a la trobada i amb ell vam dialogar sobre el cinema llatinoamericà, on hi “apareixen genis per tot arreu”, i sobre el seu film, una coproducció entre la República Dominicana i l'Argentina aplaudida àmpliament en festivals internacionals. “A la República Dominicana ens ho diuen: calia parlar d'aquest tema”, el de les nanas, les dones assistents de la llar que han de deixar les seves famílies per ocupar-se'n de la criança dels nens de les elits del país. “Tot i que Carajita aborda problemes que són universals”, matisa el director.
Ulises Porra, cineasta català: 'Al cinema llatinoamericà hi apareixen genis per tot arreu'
Ulises Porra assenyala que Carajita és una idea original de la productora de la pel·lícula, la dominicana Ulla Prida. El desenvolupament del guió els va ocupar un any. “Tota feina ha de pujar la muntanya i baixar-la. Silvina i jo la vam pujar preguntant i absorvint tot el que vam poder de la República Dominicana. A l'etapa de baixar la muntanya ja sabíem què volíem explicar. Ens en vam oblidar d'on érem, senzillament vam explicar junts una història”, diu el cineasta, que defineix Carajita, terme col·loquial dominicà que al·ludeix als nens, com una pel·lícula iberoamericana que parla de problemes universals.
Injustícia absoluta
Porra explica que Carajita relata com les nanas dominicanes són empeses per la seva activitat a separar-se de les seves famílies per criar nens i nenes de les classes altes del país. Una “injustícia absoluta” naturalitzada per un relat construït a conveniència sobre els llaços forts i duradors que estableixen les cuidadores amb aquests menors. Un relat que obvia “una relació laboral per diners que es dilueix quan aquests nois i noies fan els 18 anys”, subratlla el cineasta.
“Amb Carajita volíem traslladar que tots vivim en unes aparences que intenten ocultar la injustícia en què se suporten les nostres societats, a la Dominicana, a l’Argentina i aquí. Al nostre dia a dia avalem aquestes situacions injustes que formen part de la nostra cultura”, afirma Ulises Porra.
Genis per tot arreu
Sobre el bon moment actual del cinema llatinoamericà, el director català, plenament establert a l’Argentina, celebra que les produccions de la regió s'allunyin del seu compromís tradicional amb els temes socials. “És molt sa que passi, és el que el món espera, també els festivals internacionals. I no pas per això, el cinema llatinoamericà deixa de mostrar realitats, perquè no totes han de ser socials o mostrades de manera accentuada. Hi ha exercicis nous als quals cal estar atents”.
Per a Porra, l’Amèrica Llatina és un “planter d'artistes enorme, inesgotable. Tot és avantguarda, novetat” i reclama l'acompanyament dels estats amb el cinema, un “art car”: “Si hi ha recursos, hi ha cineastes i gent capaç. I sí, es poden fer òperes prima, hi apareixen genis i gènies per tot arreu”, sosté.
Finalment, el director es manifesta així sobre el LATcinema Fest que organitza Casa Amèrica Catalunya: “No hem vingut com a convidats sinó com a part, com a habitants d'aquesta Casa. És fonamental, el millor enfocament possible, lluny de paternalismes. Aquí pots venir i fer teu aquest indret perquè és teu. I avui el món demana que estrenyem llaços en aquesta posició horitzontal”, conclou.
"Molt de gust de poder ser part d'aquest viatge de fraternitat. Esperem que sigui el primer de molts cops més. I que continuin treballant amb alegria per fer créixer aquesta Casa Llatinoamericana", ha deixat escrit Ulises Porra al nostre Llibre d'Honor.
Amb el suport de: