Vetllada de sensacions intenses a l’ICCI / Casa Amèrica Catalunya per a la dramaturga argentina i impulsora del Teatre per la Identitat, Patricia Zangaro, i per a la presidenta de les “Abuelas de la Plaza de Mayo”, Estela Carlotto, Totes dues van dissertar sobre el “teatre, horror i vida” i es van emocionar en descriure les seves experiències en el constant i necessari retrobament amb les arrels per dimensionar la brutal repressió exercida per la Dictadura militar que va patir Argentina.
Zangaro i Carlotto reivindiquen el teatre com a instrument de resistència cultural
Vetllada de sensacions intenses a l’ICCI / Casa Amèrica Catalunya per a la dramaturga argentina i impulsora del Teatre per la Identitat, Patricia Zangaro, i per a la presidenta de les “Abuelas de la Plaza de Mayo”, Estela Carlotto, Totes dues van dissertar sobre el “teatre, horror i vida” i es van emocionar en descriure les seves experiències en el constant i necessari retrobament amb les arrels per dimensionar la brutal repressió exercida per la Dictadura militar que va patir Argentina.
“Les lluites per la identitat constitueixen avui per avui les formes més radicals de rebel·lió i resistència”, va subratllar Patricia Zangaro. La dramaturga va ser definida precisament com una “especialista en el teatre de resistència cultural” per Cecilia Rosetto, agregada cultural del Consolat d’Argentina a Barcelona i una de les introductores de l’acte juntament amb el director de l’ICCI / Casa Amèrica Catalunya, Antoni Traveria.
Zangaro va explicar que Teatre per la Identitat es va articular “a partir dels testimonis de l’horror i a propòsit del dubte“. ¿Com narrar l’horror”? ¿Com mostrar tot allò que no es pot dir?”, es va preguntar la conferenciant en remuntar-se als orígens d’un moviment que es va negar a restar impassible davant els crims del poder militar argentí. Així, el Teatre per la Identitat dóna resposta a aquests interrogants gràcies als testimonis, “la narrativa, per experiència, de la denúncia de les violacions dels drets humans”, va concloure Zangaro davant l’atenta mirada d’Estela Carlotto, que hores abans havia estat investida doctora honoris causa por la Universitat Autònoma de Barcelona en “reconeixement al seu exemple indiscutible de raó que cal reconèixer i ensenyar”.
El moviment “Teatre per la Identitat” és una iniciativa per recuperar la identitat i tornar la memòria perduda als fills i filles de desapareguts de la dictadura militar argentina. Ara, aquesta experiència –la representació d’obres de teatre que fan reflexionar el públic sobre les seves arrels- es traslladarà a Barcelona on es sospita que hi viuen argentins que desconeixen que són fills o descendents de desapareguts.