Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
17/11/2020 / Barcelona

30 anys després, l'obra de teatre 'Adiós Ayacucho' acredita la seva 'sorprenent' vigència

El passi on line de l'obra Adiós Ayacucho, adaptació de la novel·la homònima de Julio Ortega a càrrec del grup peruà Yuyachkani, ha servit de preàmbul de les jornades La Memòria dels Altres de Casa Amèrica Catalunya. Després del visionat, Miguel Rubio, director, i Augusto Casafranca i Ana Correa, actors de Yuyachkani, han intervingut en un col·loqui moderat pel director del Festival Grec de Barcelona Francesc Casadesús. "No deixa de sorprendre l'abast i vigència d'Adiós Ayacucho, ha manifestat Miguel Rubio en al·lusió a una peça que aborda el fet de "morir amb dignitat" i no convertir-se en una "ànima en pena", segons Augusto Casafranca.

Veure col·loqui Yuyachkani, un teatre a la pell de la Memòria.

Adiós Ayacucho va ser escrita el 1986, en l'època més dura del conflicte armat al Perú, ha subratllat Rubio. Es tracta d'una obra "commovedora que ens ensenya passatges pels quals no hauríem de transitar", ha assenyalat Casadesús. La peça presenta a un desaparegut i víctima de la guerra que viatja a la capital del país per reclamar el seu cos al president de la República i poder ser enterrat amb dignitat. "Vaig venir a Lima a recuperar el meu cadàver", sentencia el protagonista.

"El meu gran desafiament com actor va ser representar un mort que no està i donar-li vida", ha explicat Casafranca. Per "corporificar a un munt d'ossos" i aconseguir la seva concreció en forma de personatge sobre un escenari, l'actor ha explicat que la clau de volta va ser la figura de l'actor-mediador inspirat en "el diàleg i mediació que la cultura andina manté amb les forces sobrenaturals". Un altre aspecte rellevant d'aquest impactant treball va ser la música. "Toco la música com un alè perquè l'esperit aconsegueixi trobar al seu cos", ha explicat Ana Correa.

"És insòlit que una persona no hagi existit simplement per no tenir una partida de naixement o un document d'identitat. Aquesta situació és molt comuna entre els indígenes", s'ha lamentat Augusto Casafranca.

Teatre llatinoamericà modern
Miguel Rubio, director de Yuyachkani, ha relatat que el seu grup és part de la tradició moderna del teatre llatinoamericà, que mira cap a l'interior dels seus països per fer d'aquest art un espai "d'exercici crític i d'invenció" a través de la trobada de tradicions i modernitat que "com un cavall de Troia envaeix a l'espectador". "L'art és una necessitat indispensable", ha afegit Anna Correa que augura que el teatre i els seus actors poden enfortir vincles dins de la comunitat en tant que oficiants en el seu retrobament després d'aquesta època de confinaments i restriccions per la pandèmia.

Els components de Yuyachkani també han abordat l'actualitat, sacsejada per les massives protestes al Perú per l'enfonsament d'una fràgil democràcia corcada per la corrupció d'una classe política que ha pres l'Estat "com a botí i al servei dels seus interessos particulars", segons Miguel Rubio. "En 5 dies el poble del Perú ha fet fora a un president corrupte, un altre més en la nostra forta història de corrupció. Ara es reclama un canvi de Constitució ja que l'actual va ser creada a imatge i semblança del dictador Fujimori", ha afegit.

El col·loqui ha coincidit amb la sessió del Congrés peruà per escollir el nou president interí, Francisco Sagasti, que ha de conduir el país a les noves eleccions previstes per la pròxima primavera que ve. Ana Correa ha donat la notícia en directe, tot just abans de finalitzar la sessió: "Ja tenim president. Veiem què diu el carrer i què diu el poble".