Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
22/02/2007 / Barcelona

“Barcelona té coses més interessants que el disseny”, diu America Sanchez en un debat marcat per lo autocrítica amb els també dissenyadors argentins Ricardo Rousselot i Mario Eskenazi

Són dissenyadors argentins, assentats des de fa dècades a Barcelona, que han creat escola. Juan Carlos Pérez Sánchez, conegut com a America Sanchez (sense accents); Ricardo Rousselot i Mario Eskenazi són autors de moltes marques identificatives d'empreses i institucions imprescindibles en l'imaginari col·lectiu dels catalans. Casa Amèrica Catalunya els ha reunit en una taula rodona dins de les jornades “Publicitat i disseny llatinoamericans”. Amb l'Auditori de l'entitat ple de públic, els dissenyadors han parlat sobre la seva evolució professional i personal i han constatat que els temps actuals potser no són els millors. “Barcelona té coses molt més interessants que el disseny”, ha dit America Sanchez.

Són dissenyadors argentins, assentats des de fa dècades a Barcelona, que han creat escola. Juan Carlos Pérez Sánchez, conegut com a America Sanchez (sense accents); Ricardo Rousselot i Mario Eskenazi són autors de moltes marques identificatives d'empreses i institucions imprescindibles en l'imaginari col·lectiu dels catalans. Casa Amèrica Catalunya els ha reunit en una taula rodona dins de les jornades “Publicitat i disseny llatinoamericans”. Amb l'Auditori de l'entitat ple de públic, els dissenyadors han parlat sobre la seva evolució professional i personal i han constatat que els temps actuals potser no són els millors. “Barcelona té coses molt més interessants que el disseny”, ha dit America Sanchez.Temps actuals“A partir de 1992 es va iniciar la crisi i el declivi del disseny, augmentada amb el fenomen de la globalització i la venda de les grans empreses a corporacions estrangeres”, ha explicat Ricardo Rousselot, que ha afegit: “cal passar un examen diàriament. I cada dia cal buscar noves empreses per tornar a tenir l'esplendor d'abans”. America Sanchez, per la seva part, ha sostingut que el disseny actual d'usar i llençar és només una “moda” i s'ha mostrat molt crític amb les escoles de disseny de Barcelona: “van a per diners, a aconseguir més alumnes. Estan molt comercialitzades. Dono classes puntuals però m'hi escapo perquè no em trobo a gust”, ha admès. “Les escoles privades de disseny espanyoles sempre han tingut pèssims programes d'estudi”, ha secundat Mario Eskenazi.InicisSobre els seus inicis a Barcelona, America Sanchez ha explicat que va arribar a la ciutat comtal a finals dels anys 60 “perquè se m'havien acabat els llocs on estar”. Mario Eskenazi recorda que la seva intenció era viatjar a Nova York però el seu destí va canviar gràcies a America Sanchez: “em va oferir treballar junts a Barcelona. Hi vam durar tres mesos però gràcies a això sóc aquí”, ha manifestat. Ricardo Rousselot, per la seva part, va decidir sortir del caos que s'havia convertit Argentina sota el mandat d'Isabel Perón. “Vaig ser a Madrid però al final vaig preferir Barcelona gràcies a una foto de Cadaqués (poble de la Costa Brava catalana, font d'inspiració permanent del pintor surrealista Salvador Dalí)“.FuturEn aquest context, America Sánchez, després de recordar que “la publicitat és persuasió i el disseny informació: el treball dels dissenyadors és de gran responsabilitat perquè el veu molta gent”, ha anunciat la seva pròxima retirada. “L'octubre tanco la paradeta. Em dedicaré a donar xerrades i a dibuixar”, ha dit. Rousselot ha replicat immediatament el seu col·lega: “No penso deixar de treballar. Què faig jubilat? Encara que sí m'agradaria estar pres per poder fer cal·ligrafia tranquil”, ha ironitzat. Eskenazi, per la seva part, s'ha reafirmat en els seus principis: “quan treballo penso en els usuaris i no en el client”.