Més de 300 persones han omplert la Biblioteca de la Universitat de Puerto Rico, escenari de la inauguració de l’exposició “Pau Casals i l’exili” amb la que comencen en aquesta illa les activitats de “La petjada catalana al Carib”, un programa impulsat per Casa Amèrica Catalunya, l’Institut Ramon Llull (IRL) i diverses institucions de la República Dominicana, Puerto Rico i Cuba. Marta Casals, vídua de Casals, ha afirmat que el músic del Vendrell estaria orgullós "amb la unió" dels dos pobles en aquesta exposició. A l’acte inaugural de la mostra han assistit el director general de la Fundació Casa Amèrica Catalunya, Antoni Traveria; el director de l'IRL, Josep Bargalló; la directora de la Fundació Pau Casals, Pepa Domingo; el president de la Universitat de Puerto Rico, Antonio Garcia, i la rectora, Gladys Escalona. A la imatge, el mestre de violoncel, Lluís Claret, interpreta el 'Cant dels ocells' durant la inauguració de “Pau Casals i l’exili”. (Nota elaborada amb informació del portal culturaioci.com i l’Agència Catalana de Notícies, ACN)
Càlida i emotiva inauguració de “Pau Casals i l’exili”, l’exposició que obre les activitats de “La petjada catalana al Carib” a Puerto Rico
'Pau Casals i l'exili' es una exposició que dóna a conèixer el testament cultural i cívic del violoncel·lista a més de difondre la seva aportació musical. Per primera vegada es mostra al públic una gran quantitat de documentació relacionada amb el període que Casals va passar a l'exili, de 1939 a 1973, amb un apartat específic per a la seva etapa a Puerto Rico.L'exposició ha dissenyat quatre àmbits: una primera part titulada 'La Guerra Civil', que explica l'alçament militar a l’Espanya republicana de 1936 i com Casals es queda al país fins a l'any 39 en què les tropes franquistes entren a Barcelona; una segona, 'L'exili', on s'explica la fugida de desenes de milers de persones com Casals, qui primer va anar a Prada de Conflent i després, a causa de la Segona Guerra Mundial, a Puerto Rico. En aquesta part es narra com Casals ajudava els refugiats, econòmicament i creant comissions d'ajut, i com decideix deixar de tocar en els països aliats per la seva passivitat davant el franquisme, com participa en la vida cultural catalana en l'exili i la seva lluita per la pau amb intervencions a les Nacions Unides. Una tercera part de la mostra es dedica exclusivament a Puerto Rico, on es produeix el renaixement del mestre. També s’explica el seu matrimoni i la activa vida cultural d'aquests anys, la creació del Festival Casals (1957), l'Orquestra Simfònica de Puerto Rico (1958) i el Conservatori de Música de San Juan (1959). Finalment, hi ha la darrera part, titulada 'Retorn', en al·lusió a la voluntat del músic que les seves restes, -va morir el 1973 a Puerto Rico- retornin a Catalunya un cop Franco mort i restablerta la democràcia. La directora de la Fundació Pau Casals, Pepa Domingo, ha declarat que aquesta exposició "ajuda a avançar" en les relacions entre Catalunya i Puerto Rico. Per la seva part, la comissària de la mostra, Núria Ballester, ha manifestat que “Pau Casals i l’exili” vol ensenyar el "compromís amb la pau i la llibertat" del mestre i no tant la seva faceta com a músic.'Pau Casals i l'exili' pertany al programa d'activitats 'La petjada catalana al Carib', que durarà dos anys i que es va inaugurar a la República Dominicana amb una exposició de fotografies de Wifredo García Domènech. Abans de tornar a Catalunya el 2010, 'La petjada catalana al Carib' viurà un nou episodi el pròxim mes de juliol a Matanzas (Cuba), amb l'exposició 'Barcelona-L'Havana, el mirall modernista'. D'aquesta manera, mitjançant un seguit d'exposicions fotogràfiques, xerrades i concerts, es pretén descobrir el llegat cultural català que ha quedat en la República Dominicana, Puerto Rico i Cuba.