Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
10/09/2025 / Barcelona

Casa Amèrica Catalunya i l’ICUB-DHub acorden un conveni en el marc del setembre xileno-català

Fins al 16 de novembre de 2025, el Disseny Hub Barcelona (DHub) acull l’exposició temporal Com dissenyar una revolució: La via xilena al disseny, que mostra com el disseny va tenir un paper clau en el govern de Salvador Allende (1970-1973) per construir una societat més justa i participativa a Xile, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida.

En aquest context, i coincidint amb la commemoració de l’11 de setembre xilè, Casa Amèrica Catalunya i l’Institut de Cultura de Barcelona-DHub han acordat un conveni amb l’objectiu de promoure i difondre la cultura i els lligams que uneixen la ciutat de Barcelona amb la cultura llatinoamericana.

Casa Amèrica Catalunya és una institució que referma els vincles que uneixen Llatinoamèrica i Catalunya, entén la cultura com a lligam i com a eina per conèixer i apropar les realitats dels distints pobles de banda i banda de l’Atlàntic. En aquest sentit, l’Institut de Cultura de Barcelona, a través del DHub, contribueix en aquesta missió amb una exposició que explora un moment únic en la història del disseny que va permetre imaginar conjuntament un país més democràtic.

El conveni permetrà als Amics i Amigues de Casa Amèrica Catalunya accedir a l’exposició temporal amb un 50% de descompte en l’entrada. Aquesta promoció també s’aplica a les exposicions permanents del Museu del Disseny.

El dijous 11 de setembre, coincidint amb la Diada de Catalunya i la commemoració de la caiguda del govern de Salvador Allende, els titulars del carnet d’Amics i Amigues de Casa Amèrica Catalunya podran accedir lliurement a l’exposició.

D’altra banda, les persones que presentin el carnet d’usuari de la Biblioteca i Arxiu del Disseny (antic Centre de Documentació) obtindran un 50% de descompte en la publicació Cartografia indígena, descolonitzant ment i espai, catàleg de l’exposició que es podrà visitar gratuïtament fins al 17 d’octubre a Casa Amèrica Catalunya.


Com dissenyar una revolució: el disseny en pro de la democratització
Comissariada per Hugo Palmarola, Eden Medina i Pedro Ignacio Alonso, la mostra reuneix 250 peces de disseny industrial i gràfic, entre originals i reconstruccions, i proposa una relectura del període de la Unitat Popular més enllà del debat polític, posant en relleu la creativitat, l’esperança i la idea d’un disseny al servei de la societat.

Els visitants descobriran la diversitat de maneres de fer disseny, des de productes funcionals fins a gràfics acolorits, entesos com un reflex de la democràcia i la pluralitat del projecte polític xilè. La mostra inclou peces que buscaven democratitzar la lectura i la cultura, reduir la dependència tecnològica o combatre la desnutrició infantil, algunes d’elles reconstruïdes com a part d’un procés d’investigació històrica.

Un dels grans atractius és la reconstrucció integral de la sala d’operacions de Cybersyn, projecte pioner de cibernètica destinat a la comunicació en xarxa de les indústries i la gestió participativa de la producció.

L’exposició arriba a Barcelona gràcies al Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), l’Ajuntament de Barcelona i el DHub, i s’acompanya d’un programa públic d’activitats sobre democràcia, tecnologia, dades i intel·ligència artificial.


Cartografia indígena. Descolonitzant ment i espai
Fins al 17 d'octubre tindreu l'oportunitat de visitar a Casa Amèrica Catalunya l'exposició Cartografia indígena. Descolonitzant ment i espai. A l'estat d'Acre, a l'Amazònia occidental del Brasil, els pobles Huni Kuǐ, Yawanawa, Jaminawa, Katukina, Puyanawa, Shawãnawa, Shanedawa, Manchineru i Ashaninka van començar a tenir un contacte més directe amb la cartografia a finals del segle XX, quan la Comissió Pro-Indígena de l'Acre va posar en marxa un projecte de formació de professors i agroforestals indígenes. Cartografia Indígena. Descolonitzant ment i espai reuneix mapes originals, quaderns de treball i registres audiovisuals dels pobles indígenes d'Acre, que finalment s'han apropiat d'una eina colonial per protegir i reforçar el control sobre el territori.

En la història de la cartografia, sovint els mapes han estat un instrument de poder polític, religiós i social. Un coneixement que en els processos de colonització es va fer servir contra els pobles originaris. Aquesta exposició ens mostra com actualment la cartografia ha esdevingut una important eina de gestió dels recursos naturals dels territoris indígenes, així com un poderós instrument polític en la lluita i reivindicació dels seus drets.

Comissariada pel geògraf i indigenista brasiler Renato Antonio Gavazzi, la mostra també inclou el mural El caiman que és pont a càrrec d'Iba Sales Huni Kuĩ, Yaka Sales Huni Kuĩ, Acelino Sales Huni Kuĩ i Kassia Borges, integrants del Moviment d'Artistes Huni Kuĩ (MAHKU), un dels grups més destacats de l’escena de l’art contemporani indígena. Va ser inaugurada el 14 de novembre de 2024, i va comptar amb la col·laboració de la Comissão Pro-Indígena do Acre, Institut Opaoká i el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).