Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
27/03/2008 / Buenos Aires (Argentina)

El Senat de la República Argentina ha declarat d'interès la mostra “Ausencias”, del fotògraf Gustavo Germano i produïda per Casa Amèrica Catalunya

Segons informa l'agència de notícies argentina APF, per iniciativa de la senadora nacional Blanca Osuna, la Cambra Alta del Congrés argentí ha declarat d'interès la mostra “Ausencias”, del fotògraf d’Entre Ríos radicat a Barcelona, Gustavo Germano. Aquest projecte, produït per Casa Amèrica Catalunya, s'exhibeix fins al 28 de març al centre Cultural Recoleta (Buenos Aires) i continuarà la seva itinerància llatinoamericana al Museu de Belles Arts de Paraná, on s'inaugurarà pròximament, i a d’altres espais de Xile, l’Uruguai i el Paraguai. A continuació, reproduïm l'article aparegut a APF Digital sobre la declaració d'interès d'aquesta exposició, que ofereix una visió íntima i a la vegada corprenedora dels desapareguts de la dictadura militar argentina (1976-1983).

“Aquest tipus d'expressions artístiques són una forma de denunciar els efectes de la dictadura, que necessàriament han de rescatar-se, no només de l'oblit sinó sobretot de la indiferència. Quan una persona perd la memòria, perd la identitat. I el mateix passa amb els pobles”, va afirmar la legisladora Blanca Osuna.“Aquesta mostra assaig fotogràfic, que va ser inaugurada el febrer amb la presència de la presidenta Cristina Fernández de Kirchner, troba un marc apropiat en la política d'estat del govern nacional en matèria de drets humans i de memòria, veritat i justícia”, va fer notar la senadora al fonamentar un projecte de declaració que va ser acompanyat pel seu homònim entrerrià, Pedro Guastavino.  “Aquesta política ha inclòs, entre d'altres fets destacats, les lleis que van procurar revertir el procés d'institucionalització de la impunitat, les sentències judicials que van declarar la inconstitucionalitat dels decrets d'indult als genocides, la creació de l'Espai per a la Memòria i la Promoció dels Drets Humans al predi de l'Escola de Mecànica de l'Armada i de l'Arxiu Nacional de la Memòria en la Secretaria de Drets Humans del Ministeri de Justícia de la Nació”, va precisar Osuna.  Cal assenyalar que “Ausencias” és un projecte que, partint de material fotogràfic d'àlbums familiars, mostra 14 casos a través dels quals es posa cara a l'univers dels que ja no estan: treballadors, militants barrials, estudiants, obrers, professionals, famílies senceres; elles i ells víctimes del pla sistemàtic de repressió il·legal i desaparició forçada de persones, instaurat per la dictadura militar argentina, entre 1976 i 1983. En paraules de l'autor, es tracta d'una mostra de l'univers de les més de 30.000 morts que va provocar la dictadura en la que les persones fotografiades en l'actualitat estan marcant amb la seva presència l'absència de la persona estimada.  Dels 14 casos, potser un dels més impactants per la proximitat de l'autor és la d'Eduardo Raúl, el germà de Germano. "Vam fer un viatge a l'Uruguai i el meu pare - per estalviar-se una fotografia de cadascun per passar la frontera - ens en va fer una als quatre junts, una de les poques que tenim. El meu germà compliria, el 26 de febrer, 50 anys", rememora el fotògraf sobre la fotografia que es contraposa al reflex del traumàtic buit. Per a l'autor, de les 14 històries, n’hi ha dues a les que considera veritablement terribles. "El cas dels Amestoy, una parella i els seus dos fills de 5 i 3 anys, assassinats en un operatiu propi d'un atac a un arsenal, o el cas de Bianchi (a la imatge), metrallada al mig del carrer, d'esquenes, el dia que havia de néixer el nen que portava al ventre".  Al costat d'organitzacions de Drets Humans, Germano va establir els contactes amb els protagonistes vius de les imatges i va estudiar diferents opcions perquè l'exposició reflectís l'univers de totes les víctimes. Totes les històries de la mostra parlen d'alguna manera de les altres històries. Del que va ser un pla sistemàtic de repressió il·legal, mitjançant el mètode de la desaparició forçada de persones o de l'assassinat directament. “El motiu que va portar a Germano a tornar a la memòria aquestes històries va ser el convenciment que els atropellaments i brutalitats de les dictadures no només tenen com a destinatari la víctima directa, sinó la seva família, el seu entorn: la societat. En suma, sembrar la por. De manera que es fa imprescindible que les víctimes que es podria anomenar secundàries, que encara poden expressar-se, busquin transmetre d'una forma que arribi a la gent el que realment significa una tragèdia com l'assassinat de 30.000 persones”, va reflexionar Osuna. Més endavant, va assenyalar: “Buits, buits, històries d'un passat que mai cal oblidar i que tornen com a símbols de les més de 30.000 persones que van ser detingudes, desaparegudes i/o assassinades durant els gairebé 30 anys d'una de les dictadures més perverses i esgarrifoses de la Història. Tota una generació d 'homes i dones que van veure com una repressió exacerbada els arrabassava el present, el futur. Amics, pares, fills, germans que van dir adéu sense anar-se'n”. El projecte fotogràfic “Ausencias” està produït per la Fundació Casa Amèrica Catalunya, i patrocinat per Registro Único de la Verdad, de la província d'Entre Ríos (Argentina) i per la Direcció General de Memòria Democràtica de la Generalitat de Catalunya, i auspiciat per la Secretaria de Drets Humans del Ministeri de Justícia, Seguretat i Drets Humans de la Nació, amb la col·laboració de les associacions AFADER i H.I.J.O.S. Regional Paraná. L'exposició ha tingut una àmplia repercussió a partir de la seva inauguració l'octubre de l'any passat a Barcelona, en coincidència amb el Congrés Internacional sobre Polítiques Públiques de la Memòria, i després del seu pas per Casa Amèrica de Madrid, on va ser inaugurada per l'ambaixador argentí a Espanya, Carlos Bettini, i la secretària d'Estat i Cooperació Iberoamericana, Trinitat Jiménez.  Cal assenyalar finalment que la norma declara d'interès del Senat la mostra “Ausencias” del fotògraf entrerrià Gustavo Germano, que s'està exhibint al centre Cultural Recoleta de la ciutat de Buenos Aires, per després traslladar-se al Museu Provincial de Belles Arts “Pedro E. Martínez” de la ciutat de Paraná. (APF.Digital)