Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
20/11/2008 / Barcelona

Helga Malavé, directora de producció i programació de TeleSUR: “No ens volen donar espai d'emissió pels continguts dels nostres programes”

En el marc del Festival de Cinema Independent de Barcelona L'Alternativa, s'ha presentat a Casa Amèrica Catalunya el canal TeleSUR, una cadena televisiva en la que participen set països llatinoamericans i que des del 2005 s'emet via satèl·lit, cable i internet (www.telesurtv.net). La periodista Helga Malavé, directora de producció i programació de TeleSUR i jurat en aquesta edició de L'Alternativa, explica en la següent entrevista les particularitats d'aquest canal, que aposta per una programació informativa de qualitat i per la divulgació de la història i la cultura de l'Amèrica Llatina.

Amb quines motivacions neix TeleSUR?Volem trencar amb l'estereotip que existeix sobre l'Amèrica Llatina i sobre el que és ser llatinoamericà. Per exemple, des de fa anys existeix la percepció que tots els llatinoamericans som mexicans. És un clixé que ve del cinema, de Hollywood... Hi ha gent que no sap diferenciar entre un nicaragüenc i un veneçolà, o un cubà, o un colombià. Pensen que tots som iguals quan, en realitat, tenim formes de ser diferents. Per descomptat, no neguem la semblança –al contrari, valorem molt totes les coses comunes. Però cada país té la seva particularitat.Què distingeix a TeleSUR d'altres canals televisius?TeleSUR té la particularitat de ser un canal multiestatal integrat per set països: Argentina, Bolívia, Cuba, Equador, Nicaragua, Uruguai i Veneçuela. Aquests són els països que financen TeleSUR, però hi ha una junta directiva independent, integrada per diferents professionals i intel·lectuals de l'Amèrica Llatina: Beto Almeida, del Brasil; Tristán Bauer i Pino Solanas, realitzadors de l'Argentina; l'escriptor uruguaià Eduardo Galeano... Tots ells són assessors de TeleSUR i elaboren conceptualment la línia editorial del canal. Quina és aquesta línia editorial?TeleSUR és un canal fonamentalment informatiu. El 70% de la nostra programació són programes de tipus informatiu, rondes, noticiaris, anàlisis de l'actualitat i programes d'opinió. El 30% que acompanya aquesta producció són documentals, cinema, curtmetratges... Amb aquestes notícies volem mostrar les altres coses que succeeixen a l’Amèrica Llatina. Generalment, les notícies, tant en premsa com a televisió, són sempre les mateixes: violència, assassinats, crisis polítiques... A l’Amèrica Llatina hi passen moltes altres coses més, com acords, cultura... Volem presentar aquesta vida que és real i que existeix a l’Amèrica Llatina. Aquesta és la meta més important de TeleSUR.TeleSUR també es defineix com una "eina d'integració entre els països llatinoamericans". "Integració", a quin nivell?Durant tot aquest any, des de la direcció de producció i programació, hem estat assistint a festivals i fires llatinoamericanes. "L'Alternativa" és el primer festival a Europa al que assistim, atorgant un premi. Hem anat creant una xarxa de productors llatinoamericans i en aquest moment estem coproduint amb més de 50 realitzadors de tota l’Amèrica Llatina. Tenim un espai que ens ha servit molt per a incorporar la gent. Es diu "Vamos a conocernos" i són càpsules sobre els diferents països, des de diferents eixos temàtics: personatges, història, cultura... Hem fet un primer acostament amb llicenciats de l'escola de cinema de San Antonio de los Baños, a Cuba, però hem anat ampliant moltíssim la xarxa, treballant amb productors independents i amb realitzadors que tenen molt poques oportunitats. Hem anat comprant i coproduint, i així hem aconseguit realment acostar-nos. De cara a l'any que ve, volem propiciar que aquests productors treballin conjuntament. Teniu algun projecte concret en aquest sentit?Ara tenim una primera experiència amb Anima Films, una productora argentina, amb els que desenvoluparem vuit documentals amb directors de diferents països llatinoamericans. L'any que ve, volem que els productors independents que presentin projectes seriats tinguin en compte que hauran de treballar amb equips del país. Si treballen a Bolívia, el càmera haurà de ser bolivià, per exemple. Serà una acció interdisciplinària i realment integradora. Sabem que serà difícil perquè a la gent li agrada treballar amb el seu equip, però volem tenir aquesta experiència. Realment, quan tens a l'equip tècnic del lloc, baixen molt els costos de producció. Llevat del director, que és el que unifica la idea, i el seu productor, que segurament és molt important que estigui amb ell, i potser dos o tres persones del seu equip original, la resta de l'equip tècnic i l'assistent de producció han de ser del país. Nosaltres els recomanaríem, o si ells coneguessin a d’altres equips del país, no hauria problema. La idea és baixar costos de producció, però a més, realment, integrar.Quina part d'ingressos us aporta la publicitat?Nosaltres no tenim exactament comercials, sinó que sobretot tenim promocions de tipus social, de l'UNICEF i d'altres institucions. La idea és tenir ingressos propis al canal i no haver de dependre exclusivament de l'aportació de cadascun dels països socis. Per això, ara començarem a plantejar aliances i acords de coproducció amb altres canals televisius de la resta del món. També volem seguir amb la publicitat del tipus institucional, de fundacions culturals, etc. El que no volem és tenir publicitat comercial perquè creiem que no va amb el que proposem a la pantalla de TeleSUR.Teniu por que us acusin de partidistes per defensar aquests principis?No. En efecte, els programes tenen una proposta diferent del que veus en canals com CNN, FOX News o Euro News, però ningú no acusa o critica a CNN per tenir la seva línia editorial tan marcada i tan clara. Nosaltres, per exemple, tenim programes de tall social, ens interessa mostrar les organitzacions socials que existeixen, els beneficis que aporten, o denunciar situacions específiques a comunitats llatinoamericanes o de qualsevol lloc del món. També tenim documentals històrics, polítics, que expliquen les coses que ens han succeït, o bé programes culturals –moltíssims. I tenim la ferma convicció que aquests temes ens acosten. Veure'ns, conèixer-nos, reconèixer-nos i reconèixer-nos en l'altre: "a mi també em va passar". Nosaltres no estem ocultant res, aquesta és la nostra proposta a TeleSUR.Com es pot veure TeleSUR a Espanya?A Espanya, TeleSUR es pot veure des del canal de cable Digital Plus. Nosaltres emetem per cable i per satèl·lit, però pel contingut de la nostra programació, no ens volen donar espai. Les grans companyies de televisió per cable, els monopolis que existeixen en el món dels mitjans de comunicació, no volen posar-nos al costat d'un canal com CNN en espanyol, que seria el més lògic. Per exemple, ens volien col·locar dins d'una oferta que existeix de telenovel·les llatinoamericanes, quan a TeleSUR no hi ha ni una sola telenovel·la. Rebem correus de gent d’arreu del món, perquè amb les parabòliques ens poden veure. Ens consta que la comunitat llatinoamericana a Europa ens segueix molt: a Itàlia ens veuen a través de ArcoIris TV; a França, FreeTV; i aquí, per Digital Plus. TeleSUR també es pot veure per internet, on es retransmet simultàniament la programació, les 24 hores, a www.telesurtv.net.