El president de Veneçuela, Hugo Chávez, té una presència mitjana de 90 minuts diaris en la televisió del seu país. Amb aquesta dada com a punta de llança, la segona sessió de les jornades ‘President presenta’ de Casa Amèrica Catalunya ha analitzat l'ús que fa de la televisió el líder bolivarià, aspecte essencial per entendre els seus onze anys d'exercici del poder. Per a l'escriptor i periodista veneçolà, Alberto Barrera Tyszka, “Chávez és el galant ‘casat’ amb la pàtria”, en al·lusió a l'aclaparador protagonisme del programa setmanal del president veneçolà, “Aló President”, que pot durar més de 8 hores. “És un deliri d'autorepresentació, de què té tot el temps que vol”, ha assenyalat l'escriptor i gestor cinematogràfic, Jordi Balló. Avui finalitza “President presenta” amb la mirada posada en el president de Colòmbia, Álvaro Uribe i el seu programa “Consejos comunales”, en un debat amb els periodistes Omar Rincón i Miguel Ángel Bastenier.
Hugo Chávez, president o estrella de televisió?
En opinió de Jordi Balló, “a Chávez li agradaria ser director de cinema”. Sobre el programa “Aló presidente”, l'expert en cinema ha destacat el seu “rígid dispositiu, que no tolera la intromissió d'algú aliè, encara que sigui el mateix Fidel Castro”. Per a Balló, tota aquesta “autoescena” del poder i les seves imatges serveixen per “fer la guerra que no es pot dur a terme en un altre lloc”.Barrera Tyszka, del qual publicarem en aquest web de forma íntegra la seva conferència “L'èpica mediàtica”, presentada amb motiu d'aquest acte, ha subratllat que les retransmissions televisives de Chávez tenen consciència política encara que al seu protagonista, “per a la seva temperatura verbal”, li falti una “èpica real” i tracti de construir-se com a “nou personatge”.