Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
05/02/2010 / Barcelona

Inauguració de l’exposició 'Cuba Mía' a l’Instituto Cervantes de Milà

Casa Amèrica Catalunya i l’Instituto Cervantes van començar ahir la seva primera col·laboració institucional de caire internacional amb la inauguració a la seu de Milà de l’exposició “Cuba Mía” (imatge adjunta), la selecció d’imatges que el fotògraf Rodrigo Moya va realitzar sobre la utopia revolucionària de la Cuba de 1964, i que va ser presentada amb gran èxit a la nostra seu de Barcelona entre el 9 de gener i el 27 de març de l’any passat.

La jornada inaugural de “Cuba Mía” a Itàlia va comptar amb la presència d’Antoni Traveria, director general de Casa Amèrica Catalunya, qui va dirigir unes paraules per tal de situar el context històric de l’obra de Rodrigo Moya al nombrós públic assistent, format per milanesos interessats en Llatinoamèrica i el Carib, membres de la colònia espanyola i també, residents llatinoamericans a Itàlia. “Cuba Mía” es podrà veure a l’Instituto Cervantes de Milà (Via Dante, 12) fins el proper 7 d’abril.

Ambdues institucions estudien ara ampliar el conveni tot just encetat i portat l’exposició, organitzada per la nostra Fundació, fins les seus que el Cervantes té obertes a Argel, Nova Delhi i Tel-Aviv. L’Instituto Cervantes és la institució pública creada per España el 1991 per a la promoció i l’ensenyament de la llengua espanyola i per a la difusió de la cultura espanyola i llatinoamericana. Les seves seus centrals es troben a Madrid i a Alcalá de Henares, lloc de naixement de l’escriptor Miguel de Cervantes. Ara mateix, els 71 centres de l’Instituto es troben repartits per quatre continents.

'Cuba Mía' proposa, a través d’una selecció amb més de 80 fotografies captades el 1964, un passeig per la il·lusió, esperança i optimisme amb els que el poble cubà va viure els primers anys de la Revolució. La mostra també inclou una dotzena de fotografies del ‘Che’ Guevara captades al seu despatx com a ‘Ministro de las Industrias’, entre elles l’anomenada ‘Che malenconiós’, que fou abastament emprada en actes polítics i de solidaritat.

Rodrigo Moya, qui es definia a la presentació de Barcelona com “ex fotògraf, ex periodista, ex editor, ex impressor, ex bussejador, ex jove, poeta, contista, comunista i bohemi en general”, explica que les fotografies de 'Cuba Mía'  es van fer en el decurs de quatre setmanes a diversos llocs de l’illa. "La idea, inèdita aleshores, era fer un llibre sobre la Cuba revolucionària”, assegurava Moya a la presentació barcelonina. ”Les fotos que vaig prendre –continuava l’autor en la recreació dels seus records--, tenien nomes una intenció periodística i documental, però les emocions que em van impactar dia rere dia es filtraven des dels meus circuits neuronals fins a la pel·lícula de les meves càmeres. Les coses es donaven a l’illa d’una manera tan espontània i vital que no hi havia res rebuscat, ni poses calculades, de vegades ni tan sols un mesura amb cura de la llum o una planificació de les següents tomes”.