Acte inaugural d’Albada a El Alto: Mirades a l'obra de Freddy Mamani, exposició que convida a recórrer les acolorides construccions de l'arquitecte bolivià Freddy Mamani a través de gairebé 40 instantànies de la fotògrafa Wara Vargas. Mamani és l'artífex d'una nova identitat a El Alto, la ciutat més jove de Bolívia, i els seus edificis mostren, en el seu context social i urbà i amb totes les seves contradiccions, la recent i veloç transformació econòmica en aquesta localitat contigua a la capital La Paz, situada a més de 4.000 metres d'altitud i on hi resideix gairebé un milió d'habitants.
En aquest acte, que es desenvoluparà en format on line i es podrà seguir a través d'aquests enllaços als canals de Youtube i Facebook Live de Casa Amèrica Catalunya, Freddy Mamani i Wara Vargas des de Bolívia conversaran amb Marta Nin, directora de Casa Amèrica Catalunya, i amb Juan Sánchez, director del Centre Cultural d'Espanya a La Paz. La Cònsol General de l'Estat Plurinacional de Bolívia a Barcelona, Maya Nemtala Castro, introduirà la conversa.
Albada a El Alto: Mirades a l'obra de Freddy Mamani es podrà visitar a Casa Amèrica Catalunya des del 2 de març i fins al mes de juny en horari ininterromput de 11 a 20 hores, de dimarts a divendres no festius.
Aforament màxim: 4 persones.
Obligatori l'ús de mascareta i de gel hidroalcohòlic en entrar i sortir de la instal·lació.
Amb la col·laboració del Centre Cultural d'Espanya a La Paz, on a finals del proper mes de juliol s’instal·larà aquesta exposició.
Inauguració on line Exposició ‘Albada a El Alto: Mirades a l’obra de Freddy Mamani’
"Totes les meves obres tenen la mateixa estructura -explica Mamani-. A la planta baixa hi ha una galeria de botigues i els salons de festa; més amunt un local comercial, un gimnàs, un restaurant o petits apartaments que es lloguen. Normalment aquestes parts són les que es complementen amb més rapidesa per permetre que l'activitat comenci a generar guanys mentre el treball continua a la part superior, on es construeix la casa patronal ".
El Alto ja no és una barriada perifèrica de la capital, tampoc és la clàssica ciutat llatinoamericana que té un centre amb la seva catedral i la seva plaça. Té una societat pròpia i complexa, amb tot just 4 generacions en les quals no hi ha un trencament entre el món urbà i el món rural. La mateixa força i convicció que aixequen El Alto és la que sosté les construccions de Freddy Mamani. Entre la claredat i la confusió i potser al marge de les regles clàssiques de l'arquitectura, quina societat sorgeix a El Alto?
Amb les polítiques del govern d’Evo Morales, el qual va arribar al poder el 2006 amb un suport amplíssim de miners, conreadors de coca i associacions de veïns, la redistribució de la renda ha potenciat la creació d’una nova classe mitjana aimara amb un clar orgull indígena. Quan aquesta nova burgesia s’insereix en l’economia de consum, l’arquitectura de Freddy Mamani és el seu acompanyament fidel.
Wara Vargas (La Paz 1977)
Es va especialitzar en fotografia de premsa a l'Institut de Periodisme José Martí, a Cuba. Durant els últims anys ha treballat per a mitjans de comunicació a Bolívia i ha realitzat regularment exposicions a Alemanya, Estats Units, Colòmbia, Brasil, Uruguai, Mèxic, Itàlia i Espanya. Els seus projectes fotogràfics parlen de les dones i històries de Bolívia, aprofundint en la mística dels rituals tradicionals i els imaginaris que construeixen les identitats contemporànies.
El 2020 va publicar el llibre Parets que parlen, en què registra els espais físics dels soterranis del Ministeri de Govern de Bolívia, on van ser torturades les víctimes de la violència política, i reuneix testimonis de represaliats com Julio Llanos Rojas. Actualment, gràcies a una beca de National Geographic, documenta el treball de les llevadores tradicionals a Bolívia.
Pàgina web de Wara Vargas
Fotògrafa boliviana Wara Vargas du la seva mirada de El Alto a Espanya. Diari Opinión de Bolivia
- Dia / Hora:
- 25/02/2021, 19:00 H
- Lloc:
- On line