Fins al 17 de juliol, Casa Amèrica Catalunya allotjarà una selecció d'obres de l'artista dominicana Yolanda Naranjo, qui ha desenvolupat la seva carrera entre la seva Santo Domingo natal, Nova York (EUA), San Juan (Puerto Rico) i Atenes (Grècia), on resideix en l'actualitat. L'exposició reuneix diverses creacions que, realitzades sobre diversos suports, tracten el tema de la violència –una constant en la seva trajectòria artística– i en concret, de manera clara i directa, la violència contra la dona.
Inaugurada a Casa Amèrica Catalunya l’exposició 'NO MAS!', de l’artista dominicana Yolanda Naranjo
“Jo sóc agressiva, el meu llenguatge és agressiu. Això és el que hi ha, no t'ho posaré fàcil”, adverteix l'artista, que ha atès personalment al públic assistent a aquest acte d’inauguració presentat per l’adjunta a la direcció de Casa Amèrica Catalunya, Marta Nin, i entre els que es trobava la directora de Cultura del Consell Consultiu per als Dominicans a Catalunya, Henriette Wiese.
L'experimentació és una de les característiques del procés creatiu de Yolanda Naranjo, que treballa formalment des del dibuix per aplicar-lo en forma de gravat sobre plàstics, teles i altres fibres naturals i sintètiques. Utilitzant materials translúcids i emprant il·luminacions diverses, el traçat en superfície és projectat a l'espai expositiu generant inquietants ambients plàstics.
“NO MAS!”, l'obra que dóna nom a l'exposició, fa referència directa a la violència i defineix el conjunt de la mostra. Es compon per 165 peces de làtex de color ambre que formen l'expressió NO MAS!. Cadascuna de les peces, amb relleus en miniatura, presenta una escena de violència. En contrapunt a “NO MAS!”, la composició “SALUT!” està formada per un mosaic de petites peces de resina de polièster, amb la sang com protagonista. La ironia implícita en el joc de paraules i en el missatge subjacent és una altra de les característiques de l'obra de Naranjo.
L'obra “LA DOCENA” crea un altre gran ambient format per un conjunt de 12 torsos de fibra de vidre il·luminats des de l'interior sobre els quals llueixen gravats de figures humanes. Realitzada l'any 2000, l'obra pretén denunciar el tràfic de dones i els abusos sobre el cos femení.
Transformant un vestit d'època, la més recent “Sense títol” (2008) evoca els valors conservadors que identifiquen “dona” i “maternitat”, convertint-la en una relació opressiva, malaltissa i retrògrada. Segons l'artista, els nens representats en aquesta obra –minúsculs, vulnerables– no deixen de ser víctimes de la mateixa violència generada sobre aquests valors.
La sèrie de 30 dibuixos creada per a l'ocasió marca el recorregut ideològic de la mostra. Les paraules “igualtat”, “dolor”, “poder” o “fam” acompanyen les esquemàtiques figures traçades en negre sobre la superfície plastificada, esquitxades per un carmí sempre present i acusador.
“En aquest cas, la meva obra s'està aplicant a la violència de gènere, però no és perquè jo cregui que l'home és el culpable de tot el que està passant: és més una qüestió d'éssers humans i en quins cabrons ens hem convertit tots, homes i dones.” Yolanda Naranjo té clar que el seu crit “NO MAS!” va en contra d'aquesta societat i de la violència quotidiana que genera: “S'ha convertit en una cosa tan natural que fins i tot la celebrem, no la reprimim en cap sentit, ans al contrari: si no l'utilitzes, ets un pendejo.”
L’exposició es podrà veure a Casa Amèrica Catalunya fins al 17 de juliol (amb motiu de la festivitat de Setmana Santa, la institució romandrà tancada del 20 al 24 de març, ambdós inclosos), en l’horari habitual d’atenció al públic (de 10 a 14h i de 16h a 21h).