Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
26/05/2011 / Barcelona

La incertesa pel futur inquieta a tots els sectors implicats en la literatura infantil i juvenil

Les jornades “Cuentan que cuentan” de Casa Amèrica Catalunya han prosseguit amb una enriquidora taula rodona sobre els canvis que envolten el món de la literatura infantil i juvenil. Un debat estimulant i constructiu on, a més d'intervenir veus tan autoritzades com les de l'editor mexicà Daniel Goldín, l'eschi riptora colombiana Yolanda Reyes i l'especialista Ana Garralón, també han participat representants d'altres sectors directament involucrats com a llibreters o mediadors en la promoció de la lectura. “Avui hi ha més diversitat cultural per als nens i joves, però malauradament la incertesa ens toca a tots, ens estan movent el pis”, ha afirmat Goldin.

Segons Goldin, el frenesí del món actual ha creat “la necessitat de pensar en l'apocalipsi, la qual cosa és tot un símptoma”. Un apogeu de l'efímer que, en opinió d'Ana Garralón, provoca una “hiperinflació” d'imatges en els llibres per a nens. “Tot és massa bonic. El llibre s'ofereix com divertiment, però falten les històries. No sé què estem explicant als nens a més a més del visual. On està el compromís dels escriptors?”, s'ha preguntat. Garralón i Reyes han coincidit en les seves crítiques als plans de promoció de la lectura. I si bé Reyes ha matisat que a l’Amèrica Llatina els governs es prenen cada cop amb més seriositat a la literatura, l'oficialització i massificació han “desdibuixat” la formació de lectors, la qual ha passat a ser un tema “polític”. Garralón s'ha recolzat en estadístiques com que cada ciutadà espanyol llegeix menys d'un llibre al mes i que el 70% no va a la biblioteca per concloure que “alguna cosa no ha funcionat bé” en els plans de promoció de la lectura. Per a Goldin, no obstant això, més important que les estadístiques sobre els llibres que es llegeixen és comprovar com construeixen els nens el seu sentit per viure el món. “No ho sé”, ha confessat l'editor, amb 20 anys d'experiència en aquest camp. Garralón, per la seva banda, s'ha mostrat preocupada per la “infantilització” dels mediadors del sector i la proliferació de llibres de “psicologia barata” per a nens. “Estem en un moment de fallida per a editors i llibreters per l'auge de les noves tecnologies”, ha resumit Reyes.