Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
28/10/2022 / Barcelona

Les cartes 'meravelloses i difícils' d'Eunice Odio, brillant final de temporada de 'Correspondències'

La setzena sessió de Correspondències, dedicada a les cartes escrites per la poeta costa-riquenya Eunice Odio al seu homòleg veneçolà Juan Liscano, ha posat punt i final a la quarta temporada d'aquest longeu i reeixit cicle, que segueix provocant l'interès del públic per la seva atractiva i acurada aproximació al gènere epistolar i als seus protagonistes. En aquesta ocasió, l´acadèmica Anna Caballé i la poeta i professora Tania Pleitez han dialogat sobre el contingut d´unes cartes "meravelloses, difícils i estranyes, pròpies d´una dona singular" mentre els actors Martín Brassesco i Abril Hernández, amb direcció escènica de Ruth Talavera, han interpretat les missives.

Veure vídeo íntegre de la sessió Correspondències: Eunice Odio.

“Sóc normalment pura i impura... Només vull realitzar-me humanament per realitzar-me en la poesia, que és el que vull”, va escriure Eunice Odio a Juan Liscano en una de les cartes de l'estreta i copiosa relació epistolar que tots dos van mantenir durant una dècada, del 1964 al 1974, i que ha estat magníficament recreada per Brassesco i Hernández.

Tot i estar considerada una de les veus més particulars de la poesia llatinoamericana del segle XX, Eunice Odio és escassament coneguda. Sobre ella hi va pesar l'ostracisme polític per les seves crítiques a la triomfant revolució cubana tan lloada per la intel·lectualitat llatinoamericana del moment. I també la seva relació “molt singular amb el món, amb ella mateixa i fins i tot amb els objectes”, ha destacat Tania Pleitez qui ha assenyalat que el seu “caràcter tan apassionat com racional” va fer que fos força incompresa.

Esoterisme

"Eunice Odio va ser una dona esotèrica, que va viure de forma molt intensa i acusada les seves percepcions en contacte amb un ésser superior", ha explicat Anna Caballé. Tania Pleitez ha afegit que Odio va entrar a l'Ordre Rosa Cruz de Mèxic perquè "l'urgia saber en quin món estava trepitjant" i ha subratllat que l'enigmàtica poeta era "molt creient, devota de l'Arcàngel Sant Miquel, que creia en Déu de forma còsmica" ”.

"He decidit no tenir por... o tenir-ho amb moderació... Em passo la major part del temps concentrada en mi mateixa", assenyalava l'autora d'El tránsito de fuego en una de les cartes adreçades a Juan Liscano. "Són dos escriptors que convergeixen en la sensibilitat absoluta cap al món de les percepcions", ha dit Anna Caballé.

Més ‘Correspondències’

Durant la sessió s'ha anunciat per al 2024 la reedició d'aquestes cartes d'Eunice Odio per part d'Ediciones Sin Fin, a més de la continuïtat de Correspondències el proper any, en la que serà la cinquena i última temporada d'aquesta aplaudidad i titànica iniciativa .

A més, s'han lliurat uns deliciosos obsequis als espectadors que de forma fidel han acudit a totes les sessions celebrades en aquesta quarta temporada. En aquesta ocasió el detall va consistir en un sobre artesanal elaborat en tela xarpellera, cosit a mà amb fils vermells. Al seu interior, els premiats han trobat un suggerent kit de tes sota l'etiqueta Cartea-Té. Cada bosseta de te du imprès un text que convida a entrar en un altre temps, el de la trobada, la intimitat i la pausa. I a l'interior de cada borsa, també són plasmats fragments de les cartes d'aquesta temporada de Correspondències: José Lezama Lima, Elena Garro, Felisberto Hernández i Eunice Odio.

Es tracta doncs d'una invitació a fusionar sabors amb textos epistolars. Així mateix, dins del sobre de xarpellera hi ha una col·lecció de punts de llibres amb diversos textos de Pedro Salinas, Alejandra Pizarnik, Juan Rulfo, Julio Cortázar i Franz Kafka en homenatge a l'exercici d'escriure i enviar cartes.