Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
21/12/2020 / Barcelona

Les impactants cartes de la colombiana Emma Reyes tanquen la temporada de 'Correspondències'

La sessió dedicada a les intenses cartes remeses per l'artista colombiana Emma Reyes al diplomàtic Germán Arciniegas ha servit per concloure l'exitosa -i accidentada- temporada de Correspondències, el cicle de debats i lectures dramatitzades sobre el gènere epistolar que organitza Casa Amèrica Catalunya i que pròximament podria incorporar-se als programes lectius de Filologia Hispànica de la Universitat de Barcelona.

Veure vídeo de la sessió Correspondències: Emma Reyes

En aquesta ocasió, la coordinadora del cicle, l'acadèmica i Premi Nacional d'Història, Anna Caballé, ha dialogat amb l'editor colombià Juan Pablo Roa sobre les cartes d'Emma Reyes, recollides en el llibre Memoria por Correspondencia, tot un fenomen editorial a Colòmbia que a Espanya ha estat editat per Libros del Asteroide.

Sota la direcció escènica de Cristina Osorno, els actors Maribell Arango (amb la col·laboració d'Alicia) i Sergio Alessandria han interpretat les cartes encarnant de forma magistral a Emma Reyes i Germán Arciniegas respectivament.

"Qualsevol pel·lícula de Hollywood es queda curta davant el que narra Emma Reyes: l'ésser humà reduït a una bèstia", ha destacat Juan Pablo Roa en al·lusió a les penúries extremes de la infantesa de l'autora colombiana. "Havia de ser una nena amb molta imaginació. Només amb imaginació podies fugir d'aquest ambient", ha afegit.

Per la seva banda, Anna Caballé ha valorat la quantitat de detalls amb els quals Reyes descriu escenes viscudes a l’edat de 4 anys subratllant que "amb la seva imaginació sutura tot allò on la seva memòria no arriba". "Es tracta d'una escriptura biogràfica amb la qual deixa empremta d'una experiència vital amb tota la seva magnitud", ha assenyalat l'experta.

"No tenir pare és gairebé com no tenir nom. A Colòmbia implica buscar-te la vida, et cal disposar d’una segona pell ", ha explicat Roa per al qual l'obra d'Emma Reyes guarda clars paral·lelismes amb la del premi Nobel francès de Literatura al 1957, Albert Camus.

"Tot allò que és terrible, vist a través dels ulls d'un nen, et dóna la llibertat de sobreviure sense rancúnia", ha conclòs Juan Pablo Roa qui també ha reivindicat la figura del receptor d'aquestes extraordinàries missives: "El diplomàtic Germán Arciniegas era un gran americanista i un colombià molt desconegut a causa de la distància existent al país entre els intel·lectuals i la classe política".