Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
19/11/2020 / Barcelona

Les institucions de Memòria i la necessitat de reinventar-se davant la pandèmia

A la taula rodona El passat com a motor de canvi de les jornades La Memòria dels Altres, s'ha reivindicat el paper dels museus de Memòria i espais culturals afins com a agents de transformació social a través de les seves activitats i projectes, amb el testimoni dels responsables del Museu de la Paraula i la Imatge (el Salvador) i el Museu de la Pau de Gernika (País Basc, Espanya). La pandèmia de la covid-19 i el seu impacte en aquests centres ha sobrevolat el debat.

Veure sessió El passat com a motor de canvi.

"Ens ha tocat repensar-nos a tots", ha reconegut Iratxe Momoitio, del Museu de la Pau, en al·lusió a la reacció de les institucions de Memòria davant la situació de pandèmia. Momoitio ha advertit també de la fràgil situació en què han quedat molts museus i espais culturals: "A veure si es reconeix la importància del seu manteniment", ha manifestat.

Al Salvador, el Museu de la Paraula i la Imatge va impulsar immediatament l'arxiu ciutadà de memòries de la pandèmia. L'afany recopilador havia d'anar molt més enllà de l'interès merament històric, segons el seu director Carlos Henríquez Consalvi: Havia de servir "per extreure lliçons" i canalitzar el trauma que aquesta difícil situació de confinament ha causat en el teixit social. "Es plantegen reinvencions basades en la interacció, en la participació ciutadana, en el diàleg amb els nostres usuaris", ha afegit l'expert salvadorenc.

La historiadora Marília Bonas, moderadora de la sessió, ha advertit el perill que suposa una situació com la pandèmia per als centres memorials, ja que "amb el traspàs a l món digital, es perd l'element del diàleg, tornant-se només emissors de continguts". En aquest punt, la taula ha estat d'acord que, si bé suposa un gran repte i no està exempt de riscos, el propi esforç de digitalització és "un exercici de democratització en si mateix", especialment dirigit a la comunitat escolar i amb especial èmfasi en la pedagogia dels valors democràtics i la cultura de la no-violència.