L'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ha negat que el sector estigui en disposició de garantir els reemborsaments dels bitllets d'avió d'Air Madrid contractats en l'últim mes per usuaris afectats pel tancament de l'aerolínia, informa la pàgina electrònica d'El Periódico de Catalunya. Aquesta versió contradiu un anunci de l'Associació Espanyola d'Agències de Viatges (AEDAVE) segons el que, a partir del dimarts 19 de desembre, es retornaria l'import dels bitllets adquirits a través d'agències de viatges en els mesos de novembre i desembre. Uns 300.000 viatgers, en la seva majoria llatinoamericans, s'han vist afectats pel cessament d'activitats d 'Air Madrid.
L'escàndol Air Madrid: les agències catalanes de viatge descarten el reemborsament immediat dels bitllets als afectats
L'Associació Catalana d'Agències de Viatges (ACAV) ha negat que el sector estigui en disposició de garantir els reemborsaments dels bitllets d'avió d'Air Madrid contractats en l'últim mes per usuaris afectats pel tancament de l'aerolínia, informa la pàgina electrònica d'El Periódico de Catalunya. Aquesta versió contradiu un anunci de l'Associació Espanyola d'Agències de Viatges (AEDAVE) segons el que, a partir del dimarts 19 de desembre, es retornaria l'import dels bitllets adquirits a través d'agències de viatges en els mesos de novembre i desembre. Uns 300.000 viatgers, en la seva majoria llatinoamericans, s'han vist afectats pel cessament d'activitats d 'Air Madrid. "Les agències de viatges no disposen dels diners per efectuar els reemborsaments, doncs una part és en mans de la IATA [Associació Internacional del Transport Aeri] i la resta, a Air Madrid", ha explicat l'ACAV en un comunicat. "Per tant, fins que la IATA i Air Madrid no acordin procedir als reemborsaments, les agències de viatges es veuen impedides per reemborsar les quantitats que avui són en mans de tercers", afegeix la nota.Cobrar en una o dues setmanes"Hem aconseguit que la IATA bloquegi els fons dels pagaments que les agències vam fer pels bitllets emesos per Air Madrid el novembre i amb aquests diners esperem que els clients que van comprar en aquest mes puguin rebre el seu diners", ha explicat el president de l’AEDAVE, José Manuel Maciñeiras, que ha afegit que espera poder repetir idèntic procediment amb els passatges emesos el desembre. Segons Maciñeiras, el dimarts 19 de desembre, la IATA comunicarà com dur a terme el "complex" procés administratiu que han de seguir les agències de viatges perquè els seus clients puguin cobrar. En funció dels procediments administratius que s'estableixin per al reemborsament, els clients podran començar a cobrar en "una o dues setmanes", ha afirmat. En el cas dels clients que van anticipar la seva compra i ho van fer abans de novembre, la quantitat pagada a la IATA queda "fora del control" de les agències, per la qual cosa, en el supòsit que la companyia declarés suspensió de pagaments, els clients "segurament no cobrarien", ha afegit. Defensor del Poble i Comissió EuropeaDe la seva banda, el Defensor del Poble espanyol, Enrique Múgica, ha demanat un informe al Ministeri de Foment per saber amb quins criteris va concedir i renovar el certificat d'operador aeri a la companyia Air Madrid i quins van ser les inspeccions portades a terme sobre la seguretat dels seus vols. Sobre això, la Comissió Europea (CE) ha precisat que no té competències en aquest cas. "És una qüestió que cal corregir amb el Govern espanyol i els mitjans disposats per als passatgers", segons la CE.Les associacions de consumidors espanyoles OCU, CECU i FACUA han subratllat la necessitat d'emprendre "urgentment" reformes legislatives per solucionar el "caos" del sector aeri espanyol, com l'establiment d'un sistema d'indemnització automàtic similar al que es realitza a la RENFE, la companyia de ferrocarrils espanyola. Segons han afirmat, "així les companyies aèries es tocarien les butxaques abans d'engegar plans de vol en què els horaris no els importen res", informa l'edició electrònica de La Vanguardia.