Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
29/03/2023 / Barcelona

Matías Bize, cineasta xilè: 'El més important és que la pel·lícula arribi a l'espectador'

Conversem amb el cineasta xilè Matías Bize amb motiu de l'exitosa cloenda del LAtcinema Fest amb la seva premiada pel·lícula El castigo, Biznaga de Plata al Festival de Màlaga i també premiada al Black Nights Film Festival de Tallinn, Estònia, la qual s’estrena el divendres 31 de març a les sales comercials de Catalunya. “Agraeixo tots els reconeixements, però és quelcom que no pots controlar. El més important és que la pel·lícula arribi a l'espectador. Espero que tot plegat incentivi que El castigo trobi el seu públic”, diu el talentós realitzador mostrant de nou la humilitat que ens va captivar en la seva anterior visita a Casa Amèrica Catalunya, fa gairebé 13 anys, amb motiu de la presentació de La vida de los peces, premi Goya a la millor pel·lícula iberoamericana.

“El meu primer triomf és fer les pel·lícules que vull, històries que em semblen importants de posar damunt la taula i políticament necessàries encara que siguin històries personals que em vénen des de molt endins”, comença dient Matías Bize.

Una contextualització necessària per comprendre la magnitud de El castigo, rodada en un pla seqüència en un bosc “meravellós i increïble però alhora amenaçador i fred” que actua com a tercer protagonista del film i al costat de la colossal parella d'actors formada per Antonia Zegers i Néstor Cantillana.

Un tema tabú
El castigo no dóna pas cap resposta o solució, simplement enuncia i toca un tema tabú, la diferència en la responsabilitat sobre la maternitat, que no sempre és feliç, ni desitjada ni planificada. En el 80% dels casos és la dona la que cria sola. La pel·lícula qüestiona a fons la pressió per ser mares i mares felices, i que la maternitat no es noti a la feina... És un tema encara per solucionar a les nostres societats”, exposa.

Matías Bize explica que la pandèmia de la Covid-19 va obligar a posposar el rodatge de El castigo un any i mig, període que va permetre que la pel·lícula madurés i creixés, que es fes més profunda i personal. Durant aquesta aturada obligada, el cineasta va realitzar Mensajes privados, film que recull el que segons la seva opinió ens va ensenyar la crisi global del coronavirus: “Tornar a allò que és important i essencial, els afectes”.

Veus llatinoamericanes
Sobre el bon moment actual del cinema llatinoamericà, Bize subratlla que a la regió hi ha moltes històries més enllà de les temàtiques lligades a la pobresa, les dictadures, el narcotràfic o les faveles que sovint s'hi esperen. “Al cinema de l'Amèrica Llatina hi ha veus importants, que són personals i dialoguen amb el públic i connecten amb l'audiència. Veus de realitzadores i realitzadors que esdevenen carreres importants”, afirma.

“Mil gràcies a tots a Casa Amèrica Catalunya per aquesta increïble invitació i per permetre'm compartir El castigo amb aquesta ciutat que tant estimo. Espero tornar molt aviat”, ha escrit Matías Bize al nostre Llibre d'Honor.

Més informació:
Matías Bize, el ‘Messi’ del cinema xilè que va sorgir per generació espontània (22/12/20)


Amb el suport de: