Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
02/07/2008 / Barcelona

Montse Forcadas, del ‘Forn de teatre Pa'tothom': “Les tècniques del Teatre de l'Oprimit milloren la qualitat de vida dels grups socialment exclosos”

Des de l'any 2000, la colombiana d'origen català Montse Forcadas dirigeix el “Forn de teatre Pa'tothom”, un projecte basat en una concepció del teatre com una eina d'intervenció social. En el marc del cicle de teatre iberoamericà “Del text a la sala” que organitza Casa Amèrica Catalunya fins al mes d'octubre, Montse Forcadas ha explicat les principals línies de treball de “Pa'tothom”: la formació d'actors i especialistes en les tècniques del Teatre de l'Oprimit ideades pel brasiler Augusto Boal en la dècada de 1960; l'execució de projectes teatrals d'intervenció social, localment i internacionalment; i l'establiment d'una xarxa solidària d'entitats i col·lectius que treballen pel canvi social a través del teatre. A continuació, sota la direcció de Ginnette Muñoz-Rocha, actors i estudiants de l'Institut del Teatre i dels Estudis Escènics El Timbal han protagonitzat la lectura dramatitzada de l'obra “Cos en coma”, de la dramaturga veneçolana Tays Sampablo.

Segons Montse Forcadas, "el Forn de teatre Pa'tothom treballa en el blindatge davant les estructures que propicien l'exclusió social d'aquells grups vulnerables", essent l'exclusió social "la conseqüència d'una determinada filosofia econòmica que fa dels drets un simple bé de consum." A continuació, reproduïm alguns fragments de la seva intervenció, on es pot apreciar la base teòrica del "Forn de teatre Pa'tothom" i els seus principals objectius.Reflexions al voltant al concepte de ‘teatre social'"Hi ha hagut una desviació semiòtica en què la definició de la paraula social es relaciona directament amb les classes menys afavorides i/o marginades, i això produeix confusió. Per exemple, quan les pròpies entitats oficials utilitzen la paraula ‘social' estan fent una separació de classes: Obra Social de La Caixa, assistent social, etc. Aquest tipus de llenguatge acaba separant i categoritzant les classes socials. Així, hi ha ‘la Setmana Cultural' del Liceu i ‘la Setmana Social' de Nou Barris.Quan es parla de ‘teatre social' –que és el vocable amb el que es coneix aquest tipus de treball aquí a Barcelona–, des de Pa'tothom no estem d'acord amb el terme, ja que és redundant. ‘Teatre social' és tot i és res, ja que el teatre per se és social, tot acte teatral és social." El Teatre de l'Oprimit"El Teatre de l'Oprimit és un mètode teatral sistematitzat pel dramaturg brasiler August Boal els anys 1960. L'objectiu bàsic és ‘humanitzar a la humanitat', segons paraules del seu creador. El Teatre de l'Oprimit ofereix a cadascú el mètode estètic per analitzar el seu passat, en el context del seu present, per poder inventar el seu futur sense esperar que vingui, intervenint en la seva construcció. El Teatre de l'Oprimit ajuda als éssers humans a recuperar un llenguatge que ja posseeixen, ja que aprenem a viure en societat jugant al teatre: aprenem com sentir, sentint; com pensar, pensant; com actuar, actuant. El Teatre de l'Oprimit és un assaig per a la realitat.La gran diferència de Teatre de l'Oprimit és que pretén que l'espectador sigui part de l'obra, convertint-se en especta-actor, i que comprengui la situació que es planteja en l'obra per treure les seves conclusions de manera personal i no per la conducció de l'obra.Un dels objectius que ens plantegem és intentar pensar d'una manera diferent tant l'educació com el teatre, com peces clau per desafiar els valors instaurats els nostres dies, donant veu als quals no la tenen. Es tracta de la idea d’empoderament, de l'anglès empowerment, tot creant eines i estratègies de representació i de comunicació alternatives a les que ens ofereix el mercat."Més informació a www.patothom.org.