La Biblioteca Camp de l'Arpa de Barcelona s'ha omplert d'incondicionals de l'obra de Nicanor Parra a Parra 103, l'acte d'homenatge a l’antipoeta xilè impulsat per la nostra entitat. La vetllada ha comptat amb les intervencions de l'escriptor Rafael Gumucio i l'editor Ignacio Echevarría. El poeta Unai Velasco ha coordinat el memorial poètic on hi han participat set poetes i dinamitzadors culturals que han sorprès al públic amb les seves accions performàtiques inspirades en les genuïnes i inclassificables creacions de Parra.
'Parra 103': tribut a l’antipoeta de la polèmica i l'ambigüitat
Rafael Gumucio va conèixer Parra quan tenia 31 anys i era un jove columnista. Va simpatitzar de seguida amb el Premi Cervantes doncs aquest admirava enormement els periodistes i particularment els columnistes: deia que "ells fan la veritable poesia". Des d’aleshores, i mica en mica, les editorials van començar a cridar-lo per prologar textos de Parra, i "en poc temps em vaig adonar que només treballava per a ell".
Rafael Gumucio ha subratllat que Nicanor Parra va conrear la polèmica i l'ambigüitat, i va posar com a exemple una de les seves frases famoses: "La poesia va acabar amb mi". "Mai sabrem si el que va voler dir és que després de Parra no hi hauria més poesia, o que la poesia el va destruir", va apuntar el columnista xilè.
Ignacio Echevarría, que també va freqüentar Nicanor Parra atès que era el seu editor a Espanya, va comentar que "quan estaves amb el poeta et senties sempre en tensió, ja que constantment et posava a prova, amb preguntes i provocacions, i sempre tenies por de fer el comentari equivocat".
El misteri
Echevarría va afegir que l'obra de Parra va ser molt escassa, nomès dos volums que a més inclouen molts dibuixos, però que en canvi les seves notes són infinites ja que escrivia a tot hora. De fet, ha apuntat que Parra responia que "ja veuran quan trobin tots els meus quaderns", però que mai va voler fer-los públics. De fet és un "misteri" quanta obra hi ha no publicada de Nicanor Parra.
Alguns dels poemes de Parra interpretats en la vetllada van ser Manifiesto, El pequeño burgués, Cambios de nombre i Viaje por el infierno, entre d'altres. Van intervenir en el memorial Víctor Bonet Arbolí, Unai Velasco, Gerard Altaió, Gregorio Fontén, Pía Sommer, Esther Zarraluki i Alma Reza.
També va tenir gran acollida l'ampolla de conyac 103 i el seu missatge NO siento es-tres, instal·lació creada per Cristina Osorno, responsable de Literatura de Casa Amèrica Catalunya, com a homenatge als artefactes parrians.
Precisament una relectura de textos d'aquests artefactes parrians combinada amb imatges captades al sud dels Estats Units va servir d'inspiració per a la suggerent peça audiovisual aportada pel videoartista Txalo Toloza.
L'acte Parra 103 també va comptar amb la presència, entre d'altres, dels acadèmics Edgardo Dobry i Dunia Gras; del director de l'Agència Balcells, Luis Miguel Palomares, i del director editorial de Penguin Random House, Claudio López de Lamadrid.