Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
20/11/2020 / Barcelona

Pedagogia de la Memòria: l'Argentina i República Dominicana, dues realitats a Llatinoamèrica i el Carib

La sessió El repte de recordar davant les noves generacions de les jornades La Memòria dels Altres ha permès contrastar dues realitats en el terreny de la pedagogia de la Memòria a Llatinoamèrica i el Carib. Fabiana Elcarte, coordinadora d'Educació del Museu de la Memòria de Rosario, Argentina, ha explicat els innovadors mètodes que utilitzen per despertar l'interès dels estudiants. I si l'Argentina està a l'avantguarda en aquest àmbit, la República Dominicana és l'altra cara de la moneda. Lluïsa de Peña, directora del Museu Memorial de la Resistència de la República Dominicana, ha traslladat la titànica lluita de la seva entitat per superar el creu i ratlla decretat al seu país després de més de 60 anys de dictadures entre els anys 1916 i 1978. Ramón Castillo, director de l'Escola d'Art de la Universitat Diego Portales de Xile, ha moderat el debat.

Veure sessió El repte de recordar davant les noves generacions.

"Al Museu de la Memòria de Rosario tractem de reparar el que l'estat argentí, a través del poder militar, va fer contra els seus ciutadans", ha iniciat la conversa Fabiana Elcarte. "Parlem de la Memòria com un concepte dinàmic per aconseguir que els joves en siguin part. És una pedagogia de la democràcia que no només remet al passat, també al present i al futur", ha afegit.

Luisa de Peña, per la seva banda, ha assenyalat que el Museu Memorial de la Resistència de la República Dominicana és l'única institució de país que dóna formació sobre Drets Humans a les aules. "L'educació és la nostra bandera. Amb ella enfortim la consciència ciutadana de comprendre el cost de la democràcia. Les conquestes cal mantenir-les i apreciar-les. L'educació és l'arma principal perquè la Memòria romangui", ha manifestat.

L'especialista també ha recordat que a la República Dominicana no hi va haver Justícia transiccional després del llarg període de dictadures entre els anys 1916 i 1978: "Es va fer un creu i ratlla que va normalitzar els crims de lesa humanitat comesos". "El Museu de la Resistència impulsa una Comissió de la Veritat. Si no hi ha temps per a la Justícia sempre queda el reconeixement social a les víctimes", ha explicat.

A l'altra cara de la moneda, la situació a l'Argentina on -exceptuant el passat període de govern de Mauricio Macri- la Memòria és política d'estat. "Donem la veu als joves perquè s'expressin sobre el passat i el present i fem servir constantment l'Art. Impulsem la realització per alumnes de curtmetratges sobre eixos temàtics del passat i el present. Teatre per la Identitat és un altre instrument principal. A l'octubre, declarat Mes de la Identitat a l’Argentina, milers de joves van al teatre", ha apuntat Elcarte.

"Per als joves dominicans la Dictadura és una història molt llunyana de la qual estan desvinculats perquè hi va haver una política oficial d'esborrar el passat", ha subratllat Luisa de Peña per explicar que els espais i accions del Museu de la Resistència "busquen fer partícips els ciutadans del procés de recuperació de la Memòria i despertar en els joves l'esperança de canvi per millorar". "Tenim una exposició cronològica permanent. Les visites educatives no són un monòleg, discutim amb els joves. És interessant veure com entren i com surten del Museu", ha dit la directora de la instal·lació, que també programa concursos i tallers de fotografia i de curtmetratges.

Finalment, Fabiana Elcarte ha exposat una de les estratègies pedagògiques del Museu de la Memòria de Rosario. "Preguntem directament als alumnes: Què estàs triant no veure? I és que un centre de concentració i reclusió de persones al centre d'una ciutat només pot existir en una societat que no vol veure. Cal posicionar-se davant d'aquestes temàtiques".