Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
15/10/2009 / Barcelona

Renzo Sicco, director de “El funeral de Neruda”, obra de teatre que es representa per primer cop a Barcelona: “Posem paraules al silenci i a l'oblit de més de trenta anys”

Només dotze dies després del cop d'estat de Pinochet a Xile, moria el poeta Pablo Neruda, molt afectat per aquells esdeveniments. “Enmig de la devastació, a la seva casa també espedaçada a cops de destral, jeu Neruda, mort de càncer, mort de pena”, va escriure l'uruguaià Eduardo Galeano. Aquest episodi és la columna vertebral de “El funeral de Neruda”, de la companyia italiana Assemblea Teatro, obra que en la seva versió italiana es representa per primer cop a Barcelona aquest dijous 15 d'octubre, al Palau de la Virreina. El diumenge 18 serà el torn per a la representació en castellà, que es durà a terme en la Plaça del Rei. Tot això en el marc de ‘Ulls, festival cultural multidisciplinar’, en què hi col·labora Casa Amèrica Catalunya. “Posem paraules al silenci i a l'oblit de més de 30 anys”, ha afirmat Renzo Sicco, director d'Assemblea Teatro, en la presentació de l'obra a Casa Amèrica Catalunya. També han participat en aquest acte l'actriu Annapaola Bardeloni i el director de la Fundació Pablo Neruda, Fernando Sáez.

Renzo Sicco ha explicat que a Barcelona, on fa gairebé 40 anys va iniciar la seva carrera teatral, “vaig conèixer l'amor a tot el que és cultura hispànica” i ha afegit que la relació d'Itàlia amb Amèrica Llatina “va canviar per complet” amb la publicació de “Cien años de soledad”, del colombià Gabriel García Márquez. També ha subratllat l'estret vincle que la seva companyia Assemblea Teatro va establir els 90 amb les Mares de Plaza de Mayo argentines: “Després de cada representació teníem la necessitat de col·laborar amb els desapareguts i vam recaptar 80 milions de lires. En situacions extremes és important menjar, però també ho és trobar una identitat cultural”, ha manifestat.Fruit d'aquest compromís sorgeix “El funeral de Neruda”, episodi que es va convertir en “l'única manifestació cultural contra el cop de Pinochet”, ha recalcat Sicco. “Va ser especial i interessantíssim que una companyia italiana mostrés la figura d'un mite, Neruda, i la dictadura xilena”, ha dit Fernando Sáez. “Ens van comptar una realitat oculta, quelcom que els xilens havíem de saber i no sabíem. Neruda va tenir un final molt trist per a una vida tan feliç. Va tenir el seu particular infern durant els dotze dies que van des del cop a la seva mort”, ha afegitL'actriu Annapaola Bardeloni, per part seva, ha assenyalat la intensitat de l'obra. “És molt fort actuar en aquest espectacle. És un honor i una responsabilitat comptar aquests moments de la història de Xile”, ha explicat per concloure: “En tot el que va passar a Amèrica del Sud hi ha una responsabilitat europea. A “El funeral de Neruda” expliquem una història de la humanitat”.