Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
16/02/2012 / Barcelona

El compromís indestructible de César López i la seva Escopetarra alça el teló del Festival de les Bones Històries

El Festival de les Bones Històries de Casa Amèrica Catalunya ha arrencat amb un vibrant i intens concert del músic i activista social colombià César López, que ha presentat el seu projecte “Toda bala es perdida”. Artífex de l’escopetarra (antics fusells de la guerra convertits en guitarres), López ha explicat com des de fa 18 anys encapçala tota mena d’iniciatives per la pau i la convivència al seu país. “En situació de crisis, l’art és pertinent”, ha assenyalat. Abans, l’experta en Drets Humans, l’equatoriana Nelsa Curbelo, ha inaugurat el Festival i ha recordat: “Les bones històries són grans històries que mai acaben malament”.

César López ha explicat que es va involucrar en l’activisme per la pau al seu país al 1984 arran la mort del seu pare. Des d’aleshores, aquest músic ha dut a terme iniciatives com els “Invisibles invencibles”, “La Resistència” o el “Batalló Artístic de Reacció Immediata” en què, amb altres músics, es plantava als indrets on s’acabava de produir un atemptat o un acte de violència.

López també ha explicat que la idea de l’escopetarra va néixer al 2003 quan en una d’aquestes accions un soldat li va barrar el pas i amb el seu fusell AK-47 li va malmetre la seva guitarra. Va ser en aquell moment quan va pensar en la possibilitat de convertir aquestes armes en guitarres, en instruments d’art i pau.

Així, l’escopetarra utilitzada per López en la seva conferència-concert a Casa Amèrica Catalunya és una de les 17 que hi ha, i va ser regalada al cantant Manu Chao que l’ha cedida per a l’ocasió. HI ha altres escopetarres a l’UNESCO a París o al Museu Gandhi de l’Ïndia i en tenen, entre d’altres, Fito Páez o Juanes.

La que ha sonat a l’auditori de Casa Amèrica Catalunya prové d’un Kalashníkov d’un desmobilitzat de la guerra de Colòmbia al 2006. L’arma formava part d’una partida de 10.000 fusells que Vladimiro Montesinos, l’home de confiança de l’expresident del Perú Alberto Fujimori, va enviar –un avió les va deixar caure a la selva– a la guerrilla de les Forces Armades Revolucionàries de Colòmbia (FARC). Aquests, però, no se’n van refiar i pensaven que duien un xip amagat per controlar els seus moviments, per la qual cosa s’ho van manegar per a que acabessin en mans dels paramilitars.

César López (guitarres i veu), acompanyat per Apel·les Carod Requesens (violí), Germán Barrera (contrabaix) i Roger Serrahima (percussió i harmònica) ha interpretat temes com “Toda bala es perdida”, “Víctimas”, Helicópteros”, “Nadie se vende”, “Firmes” o “Pesadilla”. Amb un estil folk-rock i maneres de storyteller, López i el seu grup han abordat el conflicte a Colòmbia en tota la seva extensió. De la guerra a històries de supervivència quotidianes a les comunas de les grans ciutats del seu país, de la lluita per la dignitat al drama de la violència masclista.

“Intento fer un exercici d’esperança per Colòmbia: Construir un imaginari nou, apostar per la vida”, ha subratllat César López.

Veieu àlbum de fotos al perfil de Casa Amèrica Catalunya a facebook.