Els propers 4 i 5 de novembre, la Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona (CUIMPB) – Centre Ernest Lluch serà escenari del curs “Educació per al desenvolupament a Amèrica Llatina: Els reptes del nou mil·lenni”. Destacats experts en la matèria analitzaran els obstacles que persisteixen per al ple desenvolupament educatiu de la regió, malgrat els significatius avenços experimentats en els últims 20 anys. Aquest curs, dirigit per Xavier Bonal i Sarró, professor de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, està patrocinat per Casa Amèrica Catalunya i el CIDOB. Informació i matrícula a www.cuimpb.cat.
La Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona – Centre Ernest Lluch, escenari del curs “Educació per al desenvolupament a Amèrica Llatina: Els reptes del nou mil·leni”
Durant les dues darreres dècades, Amèrica Llatina ha tingut avenços destacats en matèria educativa: l'analfabetisme s'ha reduït de 15 punts percentuals, l'expansió educativa ha arribat a l'ensenyament primari i secundari i ha facilitat l'accés a l'educació de col.lectius tradicionalment exclosos del sistema. No obstant això, a Amèrica Llatina l'expansió educativa sembla repercutir molt poc en la reducció de la desigualtat educativa i social. Així, les mateixes dades revelen que hi ha prop de 30 milions d'analfabets i 100 milions de persones que no han aconseguit acabar l'educació primària. Mentre les classes altes tenen una mitjana d'escolarització propera als 12 anys, similar a la dels països desenvolupats, el 20% més pobre no arriba a romandre quatre anys a l'escola. Com més grans són les exigències d'escolarització, més grans són també les dificultats perquè els grups menys afavorits accedeixin a més i millor escola. L'última dècada ha estat testimoni tant d'aquestes limitacions com de l'assaig de noves polítiques i reformes educatives dirigides a millorar l'equitat i la qualitat de l'educació a Amèrica Llatina. Aquest curs analitzarà els obstacles per al ple desenvolupament educatiu de la regió i els seus efectes i limitacions sobre el desenvolupament social, així com les principals polítiques educatives dutes a terme i les raons que ens puguin explicar el seu èxit o fracàs. Per això, el curs reunirà destacats especialistes i coneixedors de la realitat educativa llatinoamericana, els quals més enllà de la seva capacitat de diagnòstic analitzaran de manera prospectiva el futur de l'educació a Amèrica Llatina. Ponents:Simón Schwartzman. Investigador senior del Instituto de Estudos do Trabalho e Sociedade. Rio de Janeiro. BrasilJuan Carlos Tedesco. Director de la seu regional. Instituto Internacional de Planificación de la Educación (IIPE). Buenos Aires. ArgentinaJosé Joaquin Brunner. Professor. Universidad Diego Portales. XileAlejandro Tiana. Centro de Altos Estudios Universitarios, OEIMartín Hopenhayn. Director de la Divisió de Desenvolupament Social. Comisión Económica para América Latina (CEPAL)Aina Tarabini. Professora del Departament de Sociologia. Universitat Autònoma de Barcelona Programa del curs Dijous 4 de novembre 9.00 - 9.30 h Inauguració. Joan Fuster Sobrepere, Director acadèmic. CUIMPB-Centre Ernest Lluch; Narcís Serra, President del CIDOB; Marta Nin, Adjunta a la direcció. Fundació Casa Amèrica Catalunya; Xavier Bonal, Professor del Departament de Sociologia. Universitat Autònoma de Barcelona. Director del curs9.30 - 11.00 h Educació i cohesió social a Amèrica Llatina. Simón Schwartzman. 11.00 - 11.30 h Pausa11.30 - 13.00 h Les reformes educatives a Amèrica Llatina en el context del nou capitalisme. Juan Carlos Tedesco. 13.00 - 14.30 h Els reptes de l’educació superior a Amèrica Llatina. José Joaquin Brunner14.30 - 16.00 h Pausa16.00 - 17.30 h Noves tendències en l’avaluació de sistemes educatius a Amèrica Llatina. Alejandro Tiana17.30 - 18.30 h Taula rodona: L’educació i la reducció de la desigualtat en les societats llatinoamericanes. Martín Hopenhayn, Simón Schwartzman, Juan Carlos Tedesco Divendres 5 de novembre 9.30- 11.00h Inclusió, exclusió i identitat en la joventut llatinoamericana. Martín Hopenhayn11.00 - 11.30 h Pausa11.30 - 13.00 h Pobresa i educabilitat: l’experiència escolar dels infants de les faveles. Xavier Bonal, Aina Tarabini13.00 - 13.30 h Conclusions: condicions socials i reptes de l’educació a Amèrica Llatina. Xavier Bonal