Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per oferir-te un millor servei. Al navegar, considerem que n’acceptes el seu l’ús. Més informació

Acceptar
04/03/2008 / Barcelona

Silvia Villacorta, pedagoga guatemalenca: “L'educació a Guatemala no és coherent amb les necessitats de la població, i les principals perjudicades són les dones”

Casa Amèrica Catalunya ha acollit un acte organitzat per l'Associació SHARE d'Ajuda a Guatemala que, amb motiu del Dia de la Dona, el pròxim 8 de març, ha reunit a expertes en diferents camps de les ciències socials per debatre la situació de la dona a Guatemala. Han intervingut la historiadora Patricia Martínez Álvarez, professora de la Universitat de Barcelona; l'arqueòloga i artista guatemalenca Lucía Morán Giracca; Silvia Villacorta, professora i pedagoga guatemalenca exiliada a Barcelona des de fa 10 anys; i Celeste Flores, representant de l'Associació SHARE a Espanya, qui ha afirmat que “la triple opressió de ser dona, indígena i pobre és una realitat per a la majoria de dones guatemalenques.”

L'Associació SHARE d'Ajuda a Guatemala, radicada a Sabadell (Barcelona) des de 2004, centra la seva activitat en l'ajuda a aquells col·lectius i grups que es troben en situacions extremes amb risc de marginació social a Guatemala. Treballen sobretot a les zones rurals, on les dones –la majoria indígenes, i vivint sota el llindar de la pobresa– són el principal grup d'exclusió. Segons que ha explicat Celeste Flores, és per aquest motiu que “l'equitat de gènere és un dels eixos transversals que afecten totes les accions de l'associació”, enfocades en quatre línies d'actuació: salut i nutrició; educació; millora dels ingressos familiars, i enfortiment del poder local. En referència al sistema educatiu guatemalenc, la pedagoga Silvia Villacorta ha indicat els principals problemes que provoquen, entre d'altres conseqüències, una de les taxes d'analfabetisme funcional més elevades de l'Amèrica Llatina: la falta de cobertura educativa nacional, les insuficients infrastructures i escassetat de recursos humans, una estructura burocràtica anquilosada i corrupta, etc.  Segons l'experta, són problemes que impliquen una profunda “incoherència entre el sistema educatiu i la vida real de les persones” i que posen en evidència una “desatenció a la diversitat” existent en un país on, per exemple, cohabiten 54 llengües indígenes. “L'aposta pel bilingüisme significa atendre a la diversitat lingüística de Guatemala”, ha declarat, “però cal atendre també a la diversitat ètnica i, sobretot, de gènere. Hem de perdre la por de reconèixer-nos diferents, a reconèixer el rol específic de la dona a la societat rural guatemalenca i així començar a atendre les seves necessitats.”